بگو مگو بر سر لباس

در برخی از خانواده‌ها بحث‌های میان بچه‌ها و والدین کاملا طبیعی به حساب می‌آید و به عنوان مشکل به آن نگاه نمی‌شود. گروهی دیگر هم ممکن است آن را اصلا تجربه نکرده باشند و ندانند …

در برخی از خانواده‌ها بحث‌های میان بچه‌ها و والدین کاملا طبیعی به حساب می‌آید و به عنوان مشکل به آن نگاه نمی‌شود. گروهی دیگر هم ممکن است آن را اصلا تجربه نکرده باشند و ندانند چرا و چطور چنین بحث‌هایی شکل می‌گیرد. با این حال شاید بحث در مورد پوشش و نوع لباس مناسب، یکی از عادی‌ترین صحبت‌ها میان والدین و بچه‌ها باشد که گاه حتی ممکن است منجر به درگیری‌هایی کوچک و جزئی لفظی نیز بشود.
روان‌شناسان می‌گویند ناسازگاری‌های نوجوانان با خانواده‌ حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد و با پیگیری‌های دقیق‌تر علت آن مشخص شود چون گاهی ممکن است اختلالات و بیماری‌هایی به صورت ژنتیکی در خانواده وجود داشته باشد که یا چندان مورد توجه قرار نگرفته است و یا اصلا اعضای خانواده اطلاعی از آن نداشته‌اند که نتیجه آنها بروز چنین مشکلاتی در فرزندشان است. بنابراین گاهی ممکن است این اختلاف سلیقه‌ها نشانی از یک بیماری‌ یا اختلال باشد که به پیگیری‌های دقیق‌تر و بیشتر نیاز دارد.
ولی در صورتی که این مشکلات وجود نداشته باشد، حتماً باید این نکته را در نظر داشته باشید که انتقادهای مکرر و مقایسه کردن بچه‌ها با سایر نوجوانان، نه تنها چاره مشکل نیست بلکه می‌تواند عاملی برای دور شدن نوجوان از فضای خانه و جمع خانواده باشد.
در ضمن، فراموش نکنید اگر نوجوان از خانواده دور شود، بیشتر احتمال دارد جذب گروه‌ها و جمع‌هایی شود که ممکن است سبب ایجاد مشکلات و مسائلی جدی‌تر شوند. بنابراین والدین باید بپذیرند هر دوره رشد کودک، شرایط مخصوص خودش را دارد و نوع برخورد آنها باید مناسب دوران و سن فرزندشان باشد. پس یادمان بماند اگر پدر و مادر دائم نوجوان را سرزنش و تحقیر کنند و او را مایه شرم خانواده بدانند، به طور حتم مسائل زیادی را به وجود خواهند آورد.
در ضمن توجه داشته باشید نوجوانان اغلب نصیحت‌پذیر نیستند و به جای این‌که از حرف‌های شما پند بگیرند، به سرعت از شما دور می‌شوند. پس برای این‌که به نوجوان نزدیک شوید، پیش از همه سعی کنید شیوه صحیح انتقاد کردن را بیاموزید و بدانید چگونه باید از آن استفاده کنید. در واقع شما باید تلاش کنید نیاز نوجوان‌تان را رفع کنید نه این‌که با نصیحت‌های پی‌درپی او را از خودتان دور و به سمت جمع‌های دیگر هدایت کنید. نظارت غیرمستقیم و همچنین مسئولیت دادن به نوجوان نیز با ایجاد اعتماد به نفس و حس احترام به خود می‌تواند به او کمک کند.
اگر والدین بتوانند احساس خود کم‌بینی را در نوجوانان به حداقل برسانند و در مقابل اعتماد به نفس آنها را افزایش دهند، به طور حتم کمتر با چنین مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد چون این نوجوانان هیچ وقت برای این‌که احساس شخصیت و هویت پیدا کنند دنبال استفاده از لباس‌ها یا ظاهر خاص نمی‌روند.