ساختار فایل­ها در لینوکس

اگر ترمینال را باز کرده و دستور زیر را تایپکنید (پس از ان دکمه­ی return را بزنید) cd / در دایرکتوری سطح بالای سیستم فایل لینوکس قرار خواهید گرفت. سپس اگر تایپ کنید ls -al چیزی مشابه این خواهید …

اگر ترمینال را باز کرده و دستور زیر را تایپکنید (پس از ان دکمه­ی return را بزنید)
cd /
در دایرکتوری سطح بالای سیستم فایل لینوکس قرار خواهید گرفت. سپس اگر تایپ کنید
ls -al
چیزی مشابه این خواهید دید
sh-۲.۰۵b$ ls -al
total ۸۰
drwxr-xr-x ۱۹ root root ۴۰۹۶ Oct ۹ ۱۳:۵۷ .
drwxr-xr-x ۱۹ root root ۴۰۹۶ Oct ۹ ۱۳:۵۷ ..
drwxr-xr-x ۲ root root ۴۰۹۶ Oct ۵ ۰۹:۳۱ bin
drwxr-xr-x ۳ root root ۴۰۹۶ Oct ۹ ۲۱:۴۷ boot
drwxr-xr-x ۱ root root ۰ Jan ۱ ۱۹۷۰ dev
drwxr-xr-x ۷۱ root root ۴۰۹۶ Oct ۱۵ ۱۱:۳۵ etc
drwxr-xr-x ۴ root root ۴۰۹۶ Oct ۹ ۱۹:۲۱ home
drwxr-xr-x ۸ root root ۴۰۹۶ Sep ۱۸ ۲۳:۲۹ lib
drwx------ ۲ root root ۱۶۳۸۴ Sep ۱۸ ۲۰:۰۶ lost+found
drwxr-xr-x ۹ root root ۴۰۹۶ Oct ۹ ۱۶:۳۶ mnt
drwxr-xr-x ۹ root root ۴۰۹۶ Oct ۸ ۲۳:۲۰ opt
dr-xr-xr-x ۶۴ root root ۰ Oct ۱۵ ۱۱:۳۵ proc
drwx------ ۷۵ root root ۸۱۹۲ Oct ۱۵ ۱۲:۳۵ root
drwxr-xr-x ۲ root root ۴۰۹۶ Sep ۲۳ ۱۸:۵۸ sbin
drwxr-xr-x ۹ root root ۰ Oct ۱۵ ۱۱:۳۵ sys
drwxrwxrwt ۶۰ root root ۴۰۹۶ Oct ۱۵ ۱۲:۳۶ tmp
drwxr-xr-x ۱۷ root root ۴۰۹۶ Oct ۵ ۰۹:۳۱ usr⁞
drwxr-xr-x ۱۵ root root ۴۰۹۶ Oct ۹ ۱۳:۵۷ var
لیست بالا ساختار نسبتا استانداردی از دایرکتوری در سیستم فایل لینوکس است. هر نام در سمت راست ترین ستوننشان دهنده­ی یک دایرکتوری است و هر دایرکتوری شامل فایل­ها و دایرکتوری­های مخصوص به آن دایرکتوری است. مثلا دایرکتوری lib شامل کتابخانه­های کدی است که نرم­افزار روی سیستم شما از آن استفاده می­کند. فعلا شما نیاز به کار با یک دایرکتوری دارید: دایرکتوری home. این دایرکتوری شامل فولدر­هایی با نام­هایی متناظر با هر کاربر ماشین است. اگر شما به عنوان &#۰۳۹;adam&#۰۳۹; ، log in کنید، وارد دایرکتوری در دایرکتوری home خواهید شد که نام آن همان نام کاربری شماست (در این مثال &#۰۳۹;adam&#۰۳۹;).
نکته­ی مهمی که هم اکنون باید از آن اگاه باشید، این ساختار دایرکتوری لینوکس است. نکته­ی مهم دیگر این ست که لینوکس بیشتر شامل فایل­های متنی است، بنابراین می­توانید هر قسمتی از لینوکس- ظاهر و نحوه­ی کار آن- را با ویرایش فایل متنی مناسب تغییر دهید. در محیط ویندوز و مکینتاش معمولا این تغییرات را با استفاده از برنامه­های کاربردی کوچکی که دارای واسط کاربر گرافیکی (GUI) هستند انجام می­دهید. برای مثال اگر بخواهید تفکیک­پذیری مانیتور خود را تغییر دهید، از صفحه­ی کنترل &#۰۳۹;display&#۰۳۹; در دایرکتوری صفحات کنترل استفاده می­کنید. دز لینوکس می­توانید این کار را با ویرایش یک فایل متنی انجام دهید.
این مسئله دارای مزایایی از جمله دادن کنترل بشتر به شماست. ولی دارای معایبی نز هست، ممکن است شناختن فایل­هایی که باید ویرایش وشند و چیزی که باید تغییر داده شود مشکل باشد. بعضی اوقات برای آسانتر کردن گذار از سیستم­عامل­های دیگر به لینوکس، نرم­افزار­های پیکربندی روی سیستم لینوکس نصب میشوند که از یک GUI (واسط کاربر گرافیکی) مشابه مکینتاش و ویندوز استفاده می­کند.با این حال همیشه این اتفاق نمی­افتد و نهایتا خود شما باید با استفاده از یک ویرایشگر متن این کارها را انجام دهید.

به نقل از : مرتضی ترادیون
صادق پناهی