پیتزا با طعم سلامتی

دستور تهیه یک پیتزای سالم ● پیتزای مدیترانه ای این پیتزا هم خوشمزه است و هم مغذی و سالم! کافی است آن را با سالاد سبزیجات میل کنید تا غذای کاملی شود. مدت زمان تهیه: ۱۰ دقیقه زمان …

دستور تهیه یک پیتزای سالم

● پیتزای مدیترانه ای
این پیتزا هم خوشمزه است و هم مغذی و سالم! کافی است آن را با سالاد سبزیجات میل کنید تا غذای کاملی شود.
مدت زمان تهیه: ۱۰ دقیقه
زمان پخت: ۱۵-۲۰ دقیقه

● مواد لازم:
خمیر آماده پیتزا (*): ۱ عدد
سس گوجه فرنگی بدون نمک: نصف فنجان
سیر ریز شده: ۱ حبه
مرغ پخته و خرد شده: ۱ فنجان
زیتون بدون هسته و حلقه حلقه شده: نصف فنجان
آرتیشوی خرد شده: ۱ فنجان
فلفل دلمه ای سبز یا قرمز خرد شده: ۱ فنجان کوچک
پودر آویشن: نصف قاشق چایخوری
ریحان خشک شده و یا تازه خرد شده: نصف فنجان
پنیر پیتزای کم چرب: ۱ فنجان
* که از آرد کامل (‌سبوسدار) تهیه شده باشد

● روش تهیه:
فر را از قبل روشن کنید و به دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد برسانید. سس گوجه فرنگی را بر روی خمیر آماده بمالید و سپس مواد نام برده شده را روی خمیر پیتزا بریزید. آنگاه پنیر پیتزا را بر روی آنها ریخته و پیتزا را درون ظرف مخصوص فر قرار دهید و آن را داخل فر بگذارید. پس از ۱۰ دقیقه پیتزا آماده می باشد.

● ۵ نکته برای تهیه پیتزایی سالم:
۱- خمیر پیتزا
برای تهیه یک پیتزای سالم، خمیر پیتزا باید از آرد حاوی سبوس کامل تهیه شده باشد.
۲- سس پیتزا
اکثر سس های آماده که هنگام سرو پیتزا استفاده می شوند، حاوی شکر فراوان و مواد افزودنی می باشند. با استفاده از کمی ریحان تازه، اورگانو، آویشن، دانه های درشت فلفل سیاه که آسیاب شده اند، سیر رنده یا کوبیده شده و همچنین کمی گوجه فرنگی تازه و رنده شده می توان سس سالم و خوشمزه ای را در منزل تهیه کرد.
۳- پنیر پیتزا
پنیری که برای تهیه پیتزا در نظر می گیرید، پنیر موزارلای کم چرب باشد، زیرا علاوه بر کالری کمتر دارای چربی کمتری نیز می باشد. پنیر سویا (توفو) و یا سایر پنیرهای کم چرب و یا حتی بدون چربی می توانند جایگزین های مناسب تری برای تهیه یک پیتزای سالم باشند. استفاده از پنیر رنده شده پارمیسان نیز گزینه مناسبی است.
۴- مواد درون پیتزا
سبزیجات، سبزیجات، سبزیجات! تا جایی که امکان دارد مواد درون پیتزا را از سبزیجات به ویژه سبزیجات تازه انتخاب نمایید. سبزیجاتی مانند: کلم بروکلی، انواع فلفل، پیاز، زیتون و یا حتی میوه هایی مانند آناناس گزینه های خوبی برای پیتزای سالم می باشند. برای اینکه پیتزای شما حاوی مواد مغذی مانند پروتئین نیز باشد، می توانید از تکه های مرغ آغشته به پودر کاری، پنیر توفوی کبابی شده، گوشت ماهی، عدس و یا حتی لوبیا نیز استفاده کنید.
همچنین استفاده از گیاهان معطر مانند ریحان را به عنوان چاشنی فراموش نکنید.
۵- اندازه پیتزا
پیتزا را در سایز کوچک (مینی پیتزا) تهیه نمایید. به جای خمیر معمولی از نان لواش و یا نان عربی (پیتا) استفاده کنید که اندازه کوچک تری دارند. استفاده از نان فرانسوی سبوسدار نیز می تواند جایگزین دیگری برای خمیر معمولی پیتزا باشد. به هنگام سرو پیتزا از بشقاب های کوچک استفاده کنید تا با این ترفند، کمتر پیتزا بخورید.