غار یخی دنا

غار یخی که در خط‌الرأس مرکزی رشته کوه دنا واقع شده یکی از جاذبه‌های گردشگری در زمینه کوهنوردی است. این غار در ارتفاع ۳۸۵۰ متری از سطح دریا بین دو قله معروف بیژن و قاش مستان از …

غار یخی که در خط‌الرأس مرکزی رشته کوه دنا واقع شده یکی از جاذبه‌های گردشگری در زمینه کوهنوردی است.
این غار در ارتفاع ۳۸۵۰ متری از سطح دریا بین دو قله معروف بیژن و قاش مستان از سری قلل دنا قرار دارد. این غار طبیعی دارای غار سنگ است و به دلیل جریان آب در آن و سرمای درون غار در تمامی طول سال پوشیده از یخ است.
درون غار ستونی از یخ به ارتفاع ۱۰ متر و قطر ۴ متر دیده می‌شود. پایین‌تر از آبشار، گنبدی یخی که از ریزش آب سقف به وجود آمده است، قرار دارد. در انتهای غار دریاچه زیبایی مملو از قطعات یخ شناور دیده می‌شود که بسیار جالب است.
بازدید از این غار به دلیل انبوه یخچال در این منطقه در اواخر فصل بهار و اوایل تابستان انجام می‌شود که احتیاج به وسایل فنی دارد و بدون طناب، ورود به این غار غیرممکن است. بهترین و زیباترین مسیر رسیدن به غار از مسیر سی سخت است.
غار یخی یکی از زیباترین غارهای ایران است که در مرداد سال ۱۳۴۶ کشف شد. این غار سالانه پذیرای علاقه‌مندان فراوانی از غارنوردان و کوه نوردان داخلی است. ویژگی بارز این غار وجود قندیل‌های یخی در تمامی فصول سال به ویژه فصل تابستان در دیواره‌های آن است. این غار در تنگ کیخسرو و شمال قله هرم واقع شده است.
برای دستیابی بهترین مسیر از روستای خفر شروع می‌شود. پس از ورود به غار مسیر با شیب منفی به سمت انتهای غار ادامه می‌یابد. کف غار پوشیده از یخ است و ستون‌های یخی و آبشار یخی درون غار دیده می‌شود.
اگر چه مسیر پیمایش فنی نیست ولی به دلیل یخی و لیز بودن مسیر پیمایش باید با احتیاط بسیار انجام شود و در چند جایی احتیاج به طی مسیر به صورت خزیده است.‏