زنان د ر ۲ زمان باید بیشتر آب بنوشند

در تمام گروه‏های سنی و جنسی، توجه به تعادل آب و الکترولیت‌ها و تامین آب موردنیاز بدن اهمیت زیادی دارد. دقت به این مساله در شرایط خاص مثلا هنگام ابتلا به برخی بیماری‏ها، در سالمندان …

در تمام گروه‏های سنی و جنسی، توجه به تعادل آب و الکترولیت‌ها و تامین آب موردنیاز بدن اهمیت زیادی دارد. دقت به این مساله در شرایط خاص مثلا هنگام ابتلا به برخی بیماری‏ها، در سالمندان و نوزادان که از آسیب‏پذیرترین گروه‌ها هستند، اهمیت دوچندانی پیدا می‏کند....
براساس نتایج مطالعه‌ها، کوچک‌ترین تغییر در شرایط تعادل مایعات در بدن، باعث بروز اختلالات در تمرکز ذهنی و مشکلات شناختی در مغز می‌شود و فرد دچار کاهش تمرکز ذهنی، در انجام فعالیت‏های روزانه‌اش که به هماهنگی بیشتری نیاز دارند، دچار اختلال می‏شود و این اختلال می‏تواند حتی تا مرحله بیمارگونه نیز پیش رود.
در زنان به دلیل اینکه در دوران قاعدگی، دفع خون با مقداری آب و الکترولیت همراه است، نوشیدن آب و پیشگیری از کم‌آبی و تعادل آب و املاح بسیار مهم است و اگر به آن توجه نشود، حداقل اختلالات که کاهش تمرکز ذهنی است، بروز می‏کند و باتوجه به شدت کم‏آبی به صورت خفیف یا شدید نمایان می‏شود. به علاوه، اگر کم‏آبی بدن، بسیار جدی باشد، مسایل کلینیکی و بالینی را هم به همراه دارد.
در خانم‌های یائسه نیز نوشیدن آب برای حفظ سلامت بدن موثر است. در دوره یائسگی که معمولا از سنین ۵۰-۴۵ سالگی آغاز می‌شود، فعالیت بدنی کاهش می‌یابد و در اثر آن بافت ماهیچه‏ای بدن کم می‌شود و بافت پیوندی و چربی جای آن را می‏گیرد. این تغییر شرایط فیزیولوژیک و شیوه زندگی، بدن را به شدت در معرض کم‌آبی قرار خواهد داد. بنابراین بهتر است با کمترین احساس تشنگی و خشکی مخاط دهان، آب بنوشند تا از بروز اختلالات ناشی از کم‏آبی در بدنشان پیشگیری شود.

دکتر محمدرضا وفا
متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران