چند توصیه بهداشتی برای بهبود سلامت چشم ها

در شرایطی که دنیای ما بیش از پیش به سوی دیجیتالی شدن پیش می رود یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث از سوی پزشکان و کارشناسان بهداشت عمومی، اهمیت حفاظت و مراقبت از چشم ها است. سایت …

در شرایطی که دنیای ما بیش از پیش به سوی دیجیتالی شدن پیش می رود یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث از سوی پزشکان و کارشناسان بهداشت عمومی، اهمیت حفاظت و مراقبت از چشم ها است.
سایت تخصصی ماش ایبل در مقاله جدیدی چند توصیه مهم و کاربردی را برای محافظت بهتر از چشم ها و بهبود سلامت این عضو حیاتی و در عین حال حساس، ارائه کرده است. در این مقاله تاکید شده است که برای تقویت بینایی باید همواره از مواد غذایی مناسب و حاوی ویتامین های مختلف به ویژه ویتامین آ استفاده کنید. این ویتامین در منابع گیاهی به صورت پیش ویتامین به شکل انواع کاروتن ها به ویژه بتاکاروتن و در منابع حیوانی به شکل «رتینول فعال» یافت می شود. بهترین منابع حیوانی این ویتامین شامل جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، شیر پرچرب، کره، روغن کبد ماهی و ماهی های کوچک کیلکا هستند. همچنین بهترین منابع گیاهی ویتامین آ شامل سبزی هایی با برگ سبز تیره مانند اسفناج، کاهو، سبزی های زرد مثل هویج و کدو حلوایی، میوه های زرد و نارنجی نظیر زردآلو، خرمالو، نارنگی و طالبی، موز، خربزه وانواع مرکبات هستند. به گفته کارشناسان، علاوه بر توصیه های تغذیه ای خواب و استراحت کافی نیز در مراقبت از چشم ها بسیار موثر است. چشم پزشکان همچنین تاکید می کنند چشم ها را از تماس زیاد با اشعه ماورا» بنفش با استفاده از عینک های استاندارد و مناسب محافظت کنید. در فضایی با نور کافی و مناسب کار کنید. نور کم یا خیره کننده باعث می شود که چشم با دشواری بیشتری کار کرده و در نتیجه فشار بیشتری به آن وارد شود. در این حالت چشم زودتر و بیشتر خسته می شود.
نور خوب نوری است که دارای روشنایی کافی بوده، خیره کننده نباشد و بطور یکسان در فضا پخش شود. همچنین هنگام مطالعه از یک منبع نور کافی استفاده کنید. افرادی که در رختخواب به حالت نیمه نشسته یا خوابیده و در حالی که کتاب را مقابل چشم گرفته اند، مطالعه می کنند، می بایست نور لازم جهت مطالعه را طوری تنظیم نمایند که نور از بالای تخت و یا از چراغ کنار تخت که کمی عقب تر از آن قرار گرفته است به کتاب بتابد. هیچگاه نور نباید بطور مستقیم و از روبرو به چشم بتابد.
همچنین پس از مطالعه مداوم مثلا حدود یک ساعت و نیم، مدتی چشمان خود را بسته یا به دیوار سفید و اشیا» دور نگاه کنید و یا چشمان خود را برای مدت کوتاهی به فعالیت دیگری مشغول کنید تا خستگی آن رفع شود. این توصیه برای رانندگان اتومبیل نیز مفید است. در ادامه این مقاله آمده است: از آنجایی که چشم ها به آسانی آلوده می شوند باید اطراف چشم و پلک ها را به دفعات شسته و با حوله نرم خشک کنید. همچنین اگر هر گونه جسم خارجی وارد چشم یا داخل پلک شد باید با گوشه یک دستمال تمیز و با احتیاط فراوان آن را بیرون آورید. در این حالت از مالیدن چشم خودداری کنید. علاوه بر این، چشم طبیعی و سالم احتیاج به درمان ندارد لذا از به کار بردن هر گونه دارو و یا محلول های شستشوی چشم بدون دستور پزشک خودداری کنید.