۱۷ فوریه سال ۱۶۰۰ میلادی ـ مرگ دهشتناک جیوردانو برونو

۴۱۲ سال پیش در روز ۱۷ فوریه سال ۱۶۰۰ میلادی جیوردانو برونو ، فیلسوف ایتالیایی پس از گذراندن هشت سال در سیاه چال‌های خوفناک دادگاه انگیزاسیون (تفتیش عقاید) در میدان کامپو دی …

۴۱۲ سال پیش در روز ۱۷ فوریه سال ۱۶۰۰ میلادی جیوردانو برونو ، فیلسوف ایتالیایی پس از گذراندن هشت سال در سیاه چال‌های خوفناک دادگاه انگیزاسیون (تفتیش عقاید) در میدان کامپو دی فیوری شهر رم زنده زنده در آتش سوزانده شد.
قبل از اینکه جیوردانو برونو در آتش سوزانده شود ، جلادان پاپ برای اینکه او را از گفتن سخنان کفرآمیز ، از نظر دادگاه انگیزاسیون ، بازدارند ، زبانش را قطع کردند.
اجرای حکم مجازات مرگ جیوردانو برونو در آتش که به دستور پاپ کلمان هشتم صورت گرفت به زندگی سراسر مجادله و پرفراز و نشیب او خاتمه داد.
جیوردانو برونو در سال ۱۵۴۸ میلادی در روستای نولا در نزدیکی شهر ناپل متولد شده بود.
او ابتدا نزد فرقه دومینیکن ها رفت ، آنگاه در ژنو با عقاید ژان کالون آشنا شد.جیوردانو برونو در شهر تولوز فرانسه و سپس در پاریس به تدریس الهیات پرداخت.
برونو از یک حافظه فوق العاده برخوردار بود که به او امکان می داد ۷۰۰۰ روایت انجیل و یا هزاران بیت شعر را از حفظ بخواند.
برونو در سال ۱۵۸۴ میلادی عقایدش را در مورد عالم و کائنات به زبان ایتالیایی و لاتین در اثری تحت عنوان «از بی نهایت ، از عالم و از جهان ها» نوشت.
تالیف این کتاب دشمنی کلیسای کاتولیک را علیه او برانگیخت و سرانجام برونو مانند بسیاری از دیگر دانشمندان معاصرش به دادگاه انگیزاسیون ختم شد.
به این ترتیب ، در روز ۱۷ فوریه سال ۱۶۰۰ میلادی جیوردانو برونو ، فیلسوف ایتالیایی پس از تحمل ۸ سال زجر و شکنجه در سیاه چال های دادگاه انگیزاسیون به دستور پاپ کلمان هشتم در شهر رم زنده زنده و به طرز دردناکی در آتش سوزانده شد.
این سرنوشت اغلب فلاسفه و دانشمندان دوره انگیزاسیون (تفتیش عقاید) کلیسای کاتولیک بود.

بهرام افتخاری