دوغی در حال تولد

دوغ یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های لبنی است که به دلیل ارزش تغذیه‌ای بالا نسبت به دیگر نوشیدنی‌های صنعتی در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های …

دوغ یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های لبنی است که به دلیل ارزش تغذیه‌ای بالا نسبت به دیگر نوشیدنی‌های صنعتی در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های لبنی قرار گرفته است.
چون دوغ از ماست تهیه می‌شود، می‌تواند تا حدودی پروتئین، چربی، ویتامین‌های B، D، کلسیم و آب بدن را تامین کند. دوغ علاوه بر مزایای تغذیه‌ای حاوی باکتری‌های زنده و مفیدی است که از رشد و تکثیر بسیاری از میکروارگانیسم‌های مضر در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. خواص این نوشیدنی زمانی تاثیرگذارتر خواهد شد که شما از نسل جدید آن یعنی دوغ کفیر استفاده کنید.


● نوشیدنی کفیر، ترش و گازدار
نوشیدنی کفیر یک فرآورده تخمیری است که از شیر حاصل می‌شود و تمام خواص تغذیه‌ای شیر را داراست. کفیر را با استفاده از دانه‌های کفیر تهیه می‌کنند. این دانه‌ها مخلوطی از باکتری‌ها و مخمرها هستند که برای فعال شدن به شیر اضافه می‌شوند. در اثر افزودن دانه‌های کفیر به شیر، بعد ازگذشت مدت زمانی معین، عمل تخمیر صورت گرفته و یک نوشیدنی ترش و گازدار که غلظت آن دو برابر دوغ بوده و حاوی ۲تا۳ درصد الکل است، به دست می‌آید. این نوع کفیر به دلیل داشتن الکل در کشورهای اسلامی تولید نمی‌شود. دوغ کفیری که این روزها در اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، فاقد الکل بوده و در کارخانجات طی مراحلی الکل آن به حداقل رسیده و بر میزان اسید آن افزوده می‌شود. نوشیدنی کفیر به دلیل باکتری‌ها و مخمرهای مفید، افزایش جذب ویتامین ها، املاح معدنی و اجزای پروتئینی غذا را در بدن افزایش داده به جذب و ذخیره کلسیم و منیزیم کمک کرده، باعث تقویت سیستم عصبی و ایمنی بدن شده و برای افرادی که از بی‌خوابی و استرس رنج می‌برند نافع است. کفیر به دلیل غنی‌بودن از پتاسیم و ویتامین K در تنظیم فشار خون تاثیرگذار بوده و ویتامین B آن کمک شایانی به شادابی پوست می‌کند.


● دوغ غنی شده با ویتامین D در راه است
اما خبری که مدتی است توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است، غنی‌سازی دوغ با ویتامین D است که اخیرا نتایج مطالعات و تحقیقات انجام شده در این زمینه توسط انستیتو تغذیه اعلام شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، مصرف دوغ غنی‌شده با ویتامین D باعث کاهش شاخص‌های التهاب عروقی در بیماران دیابتی می‌شود. از آنجا که میزان دریافت ویتامین D از سفره ما ایرانیان کاهش یافته و از طرفی آلودگی هوا و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب میزان جذب این ویتامین را از طریق نور مستقیم خورشید به حداقل رسانده، شیوع پوکی استخوان، کاهش سن ابتلا به این بیماری، احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن و سندرم متابولیک، افزایش یافته است. بد نیست بدانید کاهش دریافت ویتامین D ارتباط مستقیم با بروز سندرم متابولیک دارد. این سندرم مجموعه‌ای از عوامل خطرساز سلامتی است که عوارضی شبیه به دیابت نوع ۲ دارد و با افزایش چاقی شکمی و بالا بردن سطح چربی، کلسترول و فشار خون، در بدن مقاومت به انسولین روی داده و احتمال ابتلای افراد را به بیماری‌های قلبی ـ عروقی و دیابت افزایش می‌دهد.
درهرحال غنی‌سازی دوغ با ویتامین D یکی از راهکارهای مناسب برای جبران کمبود این ریزمغذی است، اما باید دید که این نوشیدنی برای چه گروه‌های سنی و چه افرادی با چه سطح میزان سلامتی مفید است. اگر قرار باشد که این ریزمغذی به دوغ‌های شور امروزی افزوده شود عوارض نامطلوب آن بیش از فواید درمانی‌اش خواهد بود.

فاخره بهبهانی