مزدای خود را با ترمز کردن برانید

مزدا به عنوان یکی از پیشروترین شرکت‌های خودروسازی جهان در زمینه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین از به‌کارگیری سیستم ترمز بازتولیدی خازنی در خودروهای تولیدی این شرکت آن هم …

مزدا به عنوان یکی از پیشروترین شرکت‌های خودروسازی جهان در زمینه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین از به‌کارگیری سیستم ترمز بازتولیدی خازنی در خودروهای تولیدی این شرکت آن هم برای نخستین بار در جهان خبر داده است.
مهندسان این شرکت استفاده از این فناوری نوین را انتخابی موثر و به‌صرفه برای خودروهای مسافربری می‌دانند. این فناوری نوین i-ELOOP نام دارد و از آن جهت منحصربه‌فرد به شمار می‌آید چون به جای استفاده از باتری‌های قابل شارژ از خازن استفاده شده است. بدین ترتیب می‌توان از هر بار ترمز کردن مقادیر قابل توجهی انرژی به صورت موقت ذخیره‌سازی کرد.
استفاده از فناوری ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی از سیستم ترمز در خودروها به یکی از فاکتورهای مهم رقابتی میان شرکت‌های خودروساز تبدیل شده است.
سیستم‌های ترمز بازتولیدی که با استفاده از آنها در حین ترمز کردن انرژی قابل توجهی در باتری‌ها ذخیره می‌شود بتدریج در صنعت خودروسازی رواج پیدا می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی این فناوری نوین کاستن مصرف سوخت در خودروست. این فناوری در خودروهای دوگانه‌سوز معمولا از یک موتور برقی بزرگ و باتری مخصوص تشکیل شده‌اند.
مهندسان شرکت مزدا معتقدند استفاده از یک خازن برای ذخیره‌سازی مقادیر قابل توجهی از انرژی الکتریکی برتری‌های چشمگیری نسبت به باتری‌ها دارد، زیرا خازن‌ها به سرعت باردار و تخلیه می‌شوند. این رویداد تنها در عرض چند ثانیه روی می‌دهد و نکته مهم این است که در مقایسه با باتری‌ها حساسیت به مراتب کمتری نسبت به تغییرات محیطی داشته و در استفاده‌های طولانی‌مدت مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. این فناوری نوین برای نخستین بار در چهل و دومین نمایشگاه بین‌المللی خودروی توکیو رونمایی شد. Takeri خودروی مفهومی بود که این فناوری در آن به کار گرفته شده بود و بازدیدکنندگان نیز استقبال خوبی از آن به عمل آوردند.
به گفته مهندسان مزدا، Takeri نسل بعدی خودروهای سدان این شرکت خواهد بود. مزدا اعلام کرده است از سال ۲۰۱۲ در خودروهای تولیدی خود از این فناوری نوین بهره خواهد گرفت. کارشناسان خودرو معتقدند این ابتکار عمل جدید مزدا گامی بلند به سوی توسعه فناوری خودروهای سبز به شمار می‌آید.

Physorg / مترجم: مهدی پیرگزی