چهارم ژانویه سال ۱۸۹۴ میلادی ـ امضای پیمان محرمانه فرانسه و روسیه

۱۱۸ سال پیش در روز چهارم ژانویه سال ۱۸۹۴ میلادی فرانسه و روسیه تزاری یک پیمان نظامی محرمانه را امضا کردند.این پیمان نظامی محرمانه میان دولت جمهوری فرانسه و حکومت استبدادی …

۱۱۸ سال پیش در روز چهارم ژانویه سال ۱۸۹۴ میلادی فرانسه و روسیه تزاری یک پیمان نظامی محرمانه را امضا کردند.این پیمان نظامی محرمانه میان دولت جمهوری فرانسه و حکومت استبدادی تزار الکساندر سوم امضا شد.
الکساندر سوم سیاست لیبرال و اصلاح طلبانه پدرش الکساندر دوم را کنار گذاشته بود و بار دیگر مردم روسیه شاهد یک تزار مستبد بودند.
با این حال این پیمان با استقبال افکار عمومی در فرانسه مواجه شد که نسبت به کشورهای آلمان و نیز بریتانیا کینه می ورزید. این پیمان نظامی موجب تحکیم اتحاد اتریش و آلمان و دور شدن بیشتر بریتانیا از فرانسه شد.
همین مساله به فرآیند مرگباری که سرانجام منجر به جنگ بزرگ یا جنگ اول جهانی شد ، سرعت بخشید.
در سفری که الکساندر سوم به پاریس کرد با استقبال بی نظیر مردم پایتخت فرانسه مواجه شد و با شکوه ترین پل پاریس به نام الکساندر سوم نامگذاری گردید.
این تنها جنبه مثبت این پیمان بی حاصل و در عین حال پرخطر بود.
به این ترتیب ، در روز چهارم ژانویه سال ۱۸۹۴ میلادی دولت جمهوری فرانسه و حکومت استبدادی تزار الکساندر سوم روسیه یک پیمان نظامی محرمانه را امضا کردند.
پیمانی که موجب تسریع فرآیند مرگبار جنگ بزرگ یا جنگ جهانی اول شد که در جریان چهارم سال جنگ میلیون ها نفر کشته شده و اروپا به خاک و خون کشیده شد.

بهرام افتخاری