بیماری‌های پوستی در حاملگی

تغییرات طبیعی در بارداری فراوانند و تغییرات در پوست و مو از آن جمله‌اند. از شایع‌ترین این تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد. تغییرات رنگ پوست: ۹۰ درصد زنان سفید پوست طی بارداری …

تغییرات طبیعی در بارداری فراوانند و تغییرات در پوست و مو از آن جمله‌اند. از شایع‌ترین این تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد.
تغییرات رنگ پوست: ۹۰ درصد زنان سفید پوست طی بارداری رنگ پوست‌شان تیره‌تر می‌شود که این مساله ناشی از افزایش هورمون محرک ساخت سلول‌های رنگدانه‌ساز در بارداری است. این تغییر رنگ بخصوص در نواحی پررنگ‌تر بدن مثل نوک سینه‌ها و ناف و... رخ می‌دهد. همین طور افزایش رنگ در نواحی که تحت سایش مداوم هستند، مثل زیر بغل و داخل ران‌ها نیز رخ می‌دهد.
تغییر رنگ پوست صورت که به عنوان ماسک حاملگی یا ملاسما یا کلواسما خوانده می‌شود، نیز در ۵۰ درصد حامله‌ها دیده می‌شود. از آنجا که این تغییرات رنگی در نور آفتاب تشدید می‌شود، این افراد باید کمتر درمعرض آفتاب باشند و همیشه از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند. زنانی که در دوران بارداری دچار ماسک حاملگی هستند، اگر بعد از زایمان از قرص‌های ضد بارداری استفاده کنند، علائم مشابهی پیدا می‌کنند و در این افراد حساس، استفاده از این قرص‌ها توصیه نمی‌شود. اغلب این لکه‌های تیره پس از زایمان از بین می‌روند مگر در مواردی که تعداد سلول‌های رنگدانه‌ساز در لایه‌های پایین‌تر پوست افزایش یافته باشد که در این حالت تا ۱۰ سال پس از زایمان هم باقی می‌مانند.
خطوط استریا یا خطوط پوستی قرمز در برخی نواحی پوست مثل شکم و سینه‌ها در حاملگی شایع‌اند که قابل پیشگیری نیستند، اما با لیزر یا داروهای موضعی دیگر درمان می‌شوند.
خال‌ها در ۳ درصد بارداری‌ها پررنگ می‌شوند و در ۳ درصد دیگر کمرنگ، اما به هر حال بی‌خطرند.
ناخن‌ها در بارداری بر اثر هورمون‌ها (نه کمبود کلسیم و ویتامین‌ها) نرم و شکننده می‌شوند و نیاز به درمان خاصی ندارند. در افرادی که پوست تیره‌تری دارند، می‌توان نقاط قهوه‌ای رنگی در ناخن‌ها را حین بارداری دید.
موها هم در بارداری تغییرات زیادی می‌کنند. بر اثر هورمون‌ها افزایش موهای زاید (بخصوص در صورت) به صورت خفیف وجود دارد، اما در صورت شدید بودن این وضعیت جهت بررسی وجود برخی بیماری‌ها مثل کیست‌های تخمدانی خاص بارداری، مراجعه به پزشک لازم است.
ریزش موها پس از زایمان بر اثر کاهش هورمون‌ها بخصوص در یک تا ۴ ماه پس از زایمان بسیار شایع و شدید است، اما خوشبختانه طی ۶ تا ۱۲ ماه خود به خود به حالت عادی برمی‌گردد.
تغییرات عروقی به شکل‌های مختلفی مثل همانژیوم عنکبوتی (مشخص شدن توده‌ای از رگ‌ها در سطح پوست و سر و گردن) و اریتم یا قرمزی کف دست‌ها یا احساس گرما در کف دست‌ها و پاها رخ می‌دهد که این تغییرات نیز نیاز به درمان ندارد.

دکتر ثریا عالمی
جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان