کلیه‌ها روزانه یک لیتر آب می‌خواهند

افرادی که کلیه‌هایشان بدون هیچ نقصی فعالیت می‌کند، باید در طول روز به میزان کافی آب و مایعات بنوشند. این میزان کافی، مصرف حداقل ۱ تا ۵/۱ لیتر مایعات در روز است که می‌تواند به …

افرادی که کلیه‌هایشان بدون هیچ نقصی فعالیت می‌کند، باید در طول روز به میزان کافی آب و مایعات بنوشند. این میزان کافی، مصرف حداقل ۱ تا ۵/۱ لیتر مایعات در روز است که می‌تواند به شکل آب یا سایر مایعات باشد که از بین همه آنها آب خالص نسبت به نوشابه‌ها یا سایر نوشیدنی‌های شیرین از اهمیت بیشتری برخوردار است.
چون بیشتر نوشابه‌ها می‌توانند قند خون را بالا ببرند و باعث ابتلا به دیابت و حتی در موارد شدیدتر‌ منجر به سنگ کلیه شوند.
بنابراین از نظر تمامی کارشناسان علوم مختلف، آب هیچ‌گونه جایگزینی ندارد و بهترین نوشیدنی برای ما محسوب می‌شود. حال اگر فردی مشکل کلیوی مانند سنگ کلیه یا سابقه خانوادگی آن را داشته باشد، حتما نیاز است که بیشتر از افراد عادی، آب مصرف کند. به‌عنوان نمونه در فصول سرد سال، باید حداقل روزی ۲ لیتر و در فصول گرم سال حداقل ۵/۲ تا ۳ لیتر آب بنوشد. اما نکته مهمی که باید گفته شود، این است که بیماران کلیوی یا حتی افراد سالم، نباید تمام نیاز روزانه‌شان به آب را یکجا تامین کنند و به‌عنوان نمونه۲ لیتر آب را در یک زمان بنوشند، بلکه باید مصرف این میزان آب را به صورت منظم و درست در طول روز تقسیم کنند، حتی به بیماران دچار سنگ کلیه پیشنهاد می‌شود که در طول شب، یک بار از خواب بیدار شوند و آب بنوشند تا کلیه‌شان با کمبود آب روبه‌رو نشود.
شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش بیاید که اصلا نوشیدن آب برای سلامت کلیه‌ها چه اهمیتی دارد؟ پاسخ این است که گردش خون به مصرف و میزان آب بدن بستگی دارد. اگر مصرف مایعات ما کم باشد کلیه‌ها مجبور می‌شوند که آب را حفظ کنند و در نتیجه ادرار ما غلیظ می‌شود و این غلظت ادرار خودش می‌تواند جزو عواملی باشد که به تدریج به کلیه‌ها آسیب رسانده و برخی از املاح را در کلیه‌ها افزایش می‌دهد و بیماری که حتی سنگ کلیه ندارد و سابقه‌ای از سنگ‌سازی خانوادگی دارد، ممکن است در معرض تشکیل سنگ در کلیه‌هایش قرار بگیرد.
بنابراین، افرادی که حتی کمی اختلال در عملکرد کلیه‌شان دارند هم باید مصرف آب را در طول روز فراموش نکنند تا مشکلی برایشان پیش نیاید. اما در بیمارانی که دیالیز می‌شوند یا نارسایی کلیه دارند، باید مصرف آب و مایعات‌ کم باشد، چون میزان ادرار آنها به خاطر آسیبی که به کلیه رسیده، پایین بوده و ممکن است اگر مصرف مایعات آنها به شکل آب‌درمانی و... زیاد باشد، حجم بیش از اندازه آب در فضای میان‌بافتی و ریه‌های آنها جمع شود که این امر می‌تواند مشکلاتی مانند سنگین کردن کار قلب را به دنبال داشته باشد. پس می‌توان چنین نتیجه گرفت که اولین نوشیدنی برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی آب است اما در صورتی که فرد بیمار شده باشد بسته به نوع بیماری، نیاز به آب مصرفی‌اش در روز کم یا زیاد خواهد شد.

دکتر آریا جنابی
فوق تخصص نفرولوژی
استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران