نخستین بسترهای وبلاگ‌نویسی

وبلاگ نویسی با امکان برقراری ارتباط پویا و متقابل با خوانندگان اینترنتی یکی از خدمات و سرویس‌های فضای مجازی است که کاربران می‌توانند از طریق آن اطلاعات و تجارب خود را با مخاطبانشان …

وبلاگ نویسی با امکان برقراری ارتباط پویا و متقابل با خوانندگان اینترنتی یکی از خدمات و سرویس‌های فضای مجازی است که کاربران می‌توانند از طریق آن اطلاعات و تجارب خود را با مخاطبانشان در میان بگذارند. انسان در چند سال گذشته، زندگی در دنیایی جدید را تجربه کرده که تحول و دگرگونی در برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاری اطلاعات از جمله ویژگی‌های مهم آن به شمار می‌رود.
وبلاگ‌ها یا بلاگ‌ها از جمله خدمات و سرویس‌های عرضه شده در این عرصه هستند که مورد توجه بسیاری از کاربران اینترنتی قرار گرفته و در سال‌های اخیر شاهد رشد و گسترش وبلاگ‌های اینترنتی بوده‌ایم. برد فیتزپاتریک (Brad Fitzpatrick) که نام او به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار در حوزه دنیای اینترنت به ثبت رسیده است، از پایه‌گذاران اولیه بسترهای وبلاگ‌نویسی در سطح دنیاست. او برای نخستین بار سرویس جدیدی موسوم به live journal را راه‌اندازی کرد که توانست دنیای وبلاگ‌نویسی را بشدت تحت تاثیر خود قرار دهد. فیتزپاتریک بعدها با راه‌اندازی برنامه‌های مشابه برای سرویس‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و همچنین چند شبکه اجتماعی دیگر، شهرت زیادی را از آن خود ساخت.بسیاری بر این باورند که اولین وبلاگ توسط تیم برنزرلی، مخترع وب و با هدف اطلاع‌رسانی درباره سایت‌های جدید اینترنتی که در آن ایجاد و راه‌اندازی می‌شد، به وجود آمد. کلمه وبلاگ برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷/ ۱۳۷۶ توسط جورن بارگر ابداع شد.
در فاصله زمانی بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ که تحت عنوان انفجار وب از آن نام برده می‌شود، وبلاگ‌های متعددی راه‌اندازی شدند. محتویات نخستین وبلاگ‌ها، مجموعه‌ای از لینک‌های مورد علاقه نویسنده وبلاگ و توضیحاتی درباره آنها بود و پس از آن بسیاری از علاقه‌مندان به وبلاگ‌نویسی، وبلاگ‌های جدیدی را با ساختاری متفاوت راه‌اندازی کردند که بیشتر شبیه به دفترچه خاطرات شخصی آنها بود.
اغلب وبلاگ‌های اولیه توسط طراحان وب و به عنوان یک فعالیت جانبی توسط این گروه از افراد راه‌اندازی می‌شدند و اغلب در این وبلاگ‌ها درباره فناوری‌های جدید مطرح شده در آن زمان اطلاعاتی داده می‌شد. علی‌رغم این‌که در آغاز به زحمت ۱۰۰ وبلاگ‌نویس در دنیای اینترنت وجود داشت، در زمانی کمتر از ۱۰ سال تعداد وبلاگ‌ها به بیش از ۲۰ میلیون عدد افزایش یافت. کاربران در طول این مدت شاهد تغییر و تحولات بسیاری در زمینه ابزارهای وبلاگ‌نویسی بوده‌اند.
امروز بیش از ۵/۱۲ میلیون وبلاگ روی بستر وبلاگ‌نویسی live journal قرار گرفته‌اند و از این رو می‌توانیم فیتزپاتریک را از جمله افراد مهم و تاثیرگذار در رشد و گسترش وبلاگ‌ها بدانیم که توانست بستر مناسبی را برای ایجاد وبلاگ‌ها راه‌اندازی کند. از سال ۲۰۰۰ میلادی وبلاگ‌هایی که اخبار و تصاویر و فیلم‌های مرتبط با آنها را به نمایش می‌گذاشتند، به یکی از سیستم‌های خبری دنیا تبدیل شدند که اخبار روزانه آنها، تیتر بسیاری از مجلات و روزنامه‌ها‌ی بزرگ دنیا می‌شد.