تخت‌ نادری در خیابان فردوسی!

برخی تصور می‌کنند که چون این تخت، نادری نام دارد، پس به احتمال زیاد مربوط به نادرشاه افشار است، در صورتی که نادر در زبان فارسی به معنی کمیاب است. نه به خاطر نادرشاه بلکه به خاطر …

برخی تصور می‌کنند که چون این تخت، نادری نام دارد، پس به احتمال زیاد مربوط به نادرشاه افشار است، در صورتی که نادر در زبان فارسی به معنی کمیاب است. نه به خاطر نادرشاه بلکه به خاطر کمیاب بودن و زیبایی منحصربه‌فردش به این نام شهره شده است. این تخت فوق‌العاده زیبا به فرمان فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده و بسیاری از نقش‌های آن زمان در آن دیده می‌شود. تخت‌نادری یکی از نفیس‌ترین آثار هنری دوره فتحعلی‌شاه است.
این تخت، دو پله مرصع و میناکاری شده دارد که شامل ۲۲ هزار سنگ و جواهر قیمتی است و پشت‌انداز آن با ترنج و جواهرات درشت و خوشرنگش، آن را مجلل‌تر نشان می‌دهد.
این تخت برای آخرین بار در تاج‌گذاری رضاشاه پهلوی در چهارم آبان ماه ۱۳۴۶ خورشیدی در تالار سلام کاخ گلستان مورد استفاده قرار گرفت و در این سال‌ها در تالار موزه کاخ گلستان جای داشته و اخیرا به «خزانه جواهرات سلطنتی ایران» در بانک مرکزی منتقل شده است.
همان‌طور که ذکر شد، این تخت هیچ‌گونه رابطه‌ای با نادرشاه ندارد. در میان جواهرات گردآورده نادری که در آغاز سلطنت سلسله قاجاریه فراهم شده، به هیچ‌وجه نام و نشانی از این تخت نیست و حتی در زمان سلطنت آقا محمدخان قاجار نیز این تخت وجود نداشته است. دلایل محکمی در دست است که تخت فعلی در زمان فتحعلی‌شاه ساخته شده است.
کتیبه‌هایی که در اطراف محل جلوس بر تخت دیده می‌شود، دارای نوشته‌هایی است که ساختمان تخت را صریحا به فتحعلی‌شاه نسبت می‌دهد.

● قصد فتحعلی‌شاه از ساختن این تخت
بیشتر نشان دادن شکوه و جلال دربار خود به هموطنان و نیز به فرستادگان خارجی بوده که شاه را در ییلاق اطراف تهران ملاقات می‌کردند. به همین منظور این تخت به صورت قطعات جداگانه و قابل حمل ساخته شده که جمعا دوازده پارچه است. تعداد جواهرات آن ۲۶۷۳۳ قطعه است.

مجله پردیس زندگی من
اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir