اگر پرحرفید تلفن بی سیم بخرید!

ارتباط برقرار کردن، یکی از نیازهای اولیه هر انسانی است و با تلفن می‌توان این نیاز را برطرف کرد. افرادی که شخصیت پویا و فعالی دارند معمولا ترجیح می‌دهند از تلفن‌های سیار یا …

ارتباط برقرار کردن، یکی از نیازهای اولیه هر انسانی است و با تلفن می‌توان این نیاز را برطرف کرد. افرادی که شخصیت پویا و فعالی دارند معمولا ترجیح می‌دهند از تلفن‌های سیار یا بی‌سیم برای گفتگو استفاده کنند.
اگر شخص تلفن را فقط در مواقع ضروری به کار برد، ثابت یا سیار بودن این دستگاه چندان فرقی به حال او نمی‌کند. برای کسانی که عادت به گفتگوهای تلفنی طولانی مدت دارند، مسلما تلفن بی‌سیم گزینه بهتری است زیرا می‌توانند حین صحبت‌ در خانه بگردند یا حتی کمی هم از خانه فاصله بگیرند. زنگ‌زدن تلفن بی‌سیم در صورتی که گوشی در دسترس باشد، فعالیت اهل خانه برای جواب دادن به تلفن محدود نخواهد شد یا مثلا خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند، می‌توانند زنگ دستگاه مرکزی تلفن سیار را خاموش و زنگ گوشی سیار را با صدای کم تنظیم کنند و این گوشی را نزد خود داشته باشند تا صدای زنگ آن آسایش فرزند‌شان را برهم نزند.
اما گاهی این سوال پیش می‌آید که چرا برخی افراد چند ساعت با تلفن صحبت می‌کنند؟ یکی از دلایل می‌تواند این باشد که گفتگوهای غیرمستقیم خیلی آسان‌تر از گفتگوی رودررواست. در این نوع ارتباط کلامی و نه تصویری، عوامل محدودکننده ارتباطی ناشی از حالات چهره وجود ندارند و دو طرف می‌توانند با فراغ خاطر و اعتماد به نفس بیشتر با هم گفتگو کنند.
البته این روند حالت عکسی هم دارد یعنی برخی افراد در گفتگوهای تلفنی‌شان به دلیل ندیدن چهره طرف مقابل تایید لازم را برای ادامه گفتگو نمی‌گیرند و به همین دلیل مدت صحبت را کوتاه می‌کنند و ادامه آن را برای ملاقات‌های حضوری نگاه می‌دارند.
نکته دیگر، درباره تاثیر صدای زنگ تلفن روی آرامش و سکوت منزل است. بنا به اصول روان‌شناسی، صدای بلند بر روان افراد تاثیر منفی می‌گذارد مخصوصا زنگ تلفن‌های قدیمی که صدایی بلند و تقریبا گوش‌خراش داشتند، البته در زمانی که آن تلفن‌ها استفاده می‌شد، مردم به زنگ‌های آنها عادت کرده‌ بودند و با شنیدن صدای تلفن واکنش‌های منفی نشان نمی‌دانند، اما افرادی که پیش‌ زمینه روانی منفی دارند، مثلا عصبی و مضطرب‌اند با شنیدن صدای زنگ تلفن‌های قدیمی و حتی تلفن‌های جدید، برانگیخته و پرخاشگر می‌شوند. گاهی هم برای فرد صدای زنگ تلفن، تداعی‌کننده خاطره‌ای ناخوشایند است. مثلا در تماسی، خبر موفق نشدن در دانشگاه یا رخدادی برای عزیزان یا... را شنیده ‌است، بنابراین با صدای زنگ تلفن، احساس خطر و اضطراب می‌کند و به دنبال آن واکنش‌هایی از قبیل ترس، باور نداشتن خود، کاهش اعتماد به نفس، پرخاشگری و... را از خود نشان می‌دهد.

دکتر پرویز رزاقی
مدرس دانشگاه