محافظـان دیکتـاتور لیـبی

شایعه‌های فراوانی درباره نگاه خاص دیکتاتور لیبی به زنان و استفاده ابزاری از آنها بر سر زبان‌هاست و مقاله‌های متعددی در رسانه‌های دیداری و نوشتاری می‌توان پیدا کرد که درباره …

شایعه‌های فراوانی درباره نگاه خاص دیکتاتور لیبی به زنان و استفاده ابزاری از آنها بر سر زبان‌هاست و مقاله‌های متعددی در رسانه‌های دیداری و نوشتاری می‌توان پیدا کرد که درباره سوءاستفاده جنسی و تجاوزهای دسته‌جمعی به زنان از سوی نظامیان قذافی قلم زده‌اند...
هر چند فعالان حقوق زنان در لیبی به طور جدی در پی یافتن دلایلی محکم برای درستی این ادعاها هستند و در تلاشند تا مساله تجاوزهای دسته‌جمعی به زنان را به دادگاه کیفری بین‌المللی بکشانند.
واقعیت آن است که هنوز هیچ منبع مستقلی حقوق بین‌الملل درستی این ادعا را براساس شواهد محکم و واقعی تایید نکرده است و اما آنچه در گروه محافظان شخصی زن معمر قذافی می‌گذشته از دیگر نقاط مبهم حاکمیت ۴۲ ساله او شمرده می‌شود. وجود محافظان زن قذافی دیگر شایعه نیست.
ایجاد این گروه از اوایل دهه ۱۹۸۰ از آنجا آغاز شد که قذافی به این نتیجه رسید که هیچ مرد ستیزه‌جویی یک زن را هدف گلوله قرار نمی‌دهد ولی ماجرای ترور او در سال ۱۹۹۸ این ادعا را کمرنگ کرد.
در جریان این ترور یکی از این زنان به نام عایشه که محبوب قذافی بود، خود را سپر گلوله‌ها کرد و کشته شد و جان دیکتاتور را نجات داد. رسانه‌های غربی نام (گروه آمازونی‌ها) را به آنها داده بودند.
آمازونی‌ها آموزش‌های پیچیده نظامی می‌دیدند، همواره مسلح و با لباس‌های نظامی و آرایش‌های غلیظ تقریبا در تمام مراسم رسمی و آنجا که قذافی حضور داشت دیده می‌شدند و اجازه ازدواج نداشتند. به آنان می‌آموختند که برای قذافی بجنگند و بمیرند.
با سقوط حکومت لیبی، شواهدی دیده می‌شود که زنان گروه آمازونی‌ها با استفاده از ترفندهای مختلف وادار به همکاری می‌شدند از جمله آنکه یکی از این زنان در مصاحبه‌ای می‌گوید برادرش را به اتهام قاچاق موادمخدر دستگیر کرده بودند و به او گفته‌اند که اگر با گروه همکاری نکند برادرش برای همیشه در زندان می‌ماند. به علاوه گزارش‌هایی نیز درباره سوءاستفاده جنسی از این زنان منتشر می‌شود که بسیاری از آنها هنوز ثابت نشده‌اند.
استفاده از زنان در ارتش لیبی در زمان قذافی امر ناآشنایی نیست. از زمان شروع اعتراض‌ها در لیبی در ماه ژوئن قذافی از زنان خواست برای دفاع از کشور به ارتش او ملحق شوند.
موسی ابراهیم، سخنگوی دولت سرنگون‌شده لیبی در مصاحبه‌ای گفت: «می‌خواهیم مطمئن شویم هر مادر که سمبل عشق و خلقت است مانند یک بمب یا ماشین کشتار عمل می‌کند.» آخرین خبر آن است که قذافی در فرار از پایتخت ۱۰۰ نفر از محافظان زن خود را نیز همراه برده است.

مرجان یشایائی