نکته‌های «تب‌خالی» برای پیشگیری و درمان آن

«تب‌خال» عبارت است از یک عفونت ویروسی مسری و شایع که بوسیله ویروس «هرپس سیمپلکس» رخ می‌دهد، تب‌خال گاهی با زرد زخم اشتباه گرفته می‌شود. در این بیماری، معمولا لب‌ها، لثه‌ها و ناحیه …

«تب‌خال» عبارت است از یک عفونت ویروسی مسری و شایع که بوسیله ویروس «هرپس سیمپلکس» رخ می‌دهد، تب‌خال گاهی با زرد زخم اشتباه گرفته می‌شود. در این بیماری، معمولا لب‌ها، لثه‌ها و ناحیه دهان، ندرتا قرنیه و گاهی ناحیه تناسلی گرفتار می‌شوند.
عوامل افزایش‌دهنده خطر ابتلا به تب‌خال عبارتند از: تب، آنفلوآنزا، سرماخوردگی، فشارهای روحی و روانی، صدمات به لب یا جراحی‌های روی نواحی دهان و لب، قاعدگی، سوءتغذیه، مراجعه به دندانپزشکی که معمولا دهان حین انجام کار بیش از حد معمول باز می‌شود و قرار گرفتن در معرض نورخورشید که فرد را مستعد بروز تب خال می‌کند. پیدایش تاول‌های بسیار کوچک و دردناک معمولا در اطراف دهان از علایم این بیماری است. این تاول‌ها گروهی ظاهر می‌شوند و در اطراف هر کدام یک حلقه قرمز وجود دارد. داخل این تاول‌ها مایع وجود دارد اما پس از مدتی تاول‌ها خشک شده و ناپدید می‌شوند.
اگر چشم نیز دچار عفونت شود، علایمی چون درد و قرمزی چشم، احساس این که در چشم چیزی وجود دارد، حساسیت به نور، و اشک ریزش بروز می‌کنند. بهبود خودبخودی در عرض چند روز تا یک هفته و گاهی بیشتر اتفاق می‌افتد. همچنین عود تب‌خال امری معمول است زیرا ویروس آن برای تمام عمر در بدن باقی می‌ماند اما معمولا در حالت خفته قرار دارد.
برای درد ناشی از تب‌خال مسکن‌هائی مثل آسپیرین و استامینوفن مناسب هستند. کمپرس با سرم نمکی تسکین‌دهنده است و به پاکیزه نگه داشن تاول‌ها کمک می‌کند. پزشکان معمولا داروی «آسیکلوویر» را بصورت موضعی یا خوراکی تجویز خواهد کرد. این دارو در کاهش شدت علائم در عفونت‌های اولیه و ثانویه مؤثر است.
لازم به ذکر است؛ ویروس تب‌خال که «هرپس» نام دارد به پوست حمله می‌کند و غالبا پیش از ایجاد عفونت فعال، تا ماه‌ها یا سال‌ها در آنجا باقی می‌ماند. ویروس از طریق تماس فرد به فرد یا تماس با ترشحات بزاقی، چشمی، ادرار یا مدفوع انتقال می‌یابد. تاول‌ها و زخم‌های تب‌خال تا زمانی‌که بهبود نیافته باشند مسری هستند، چه در موقع اولین بروز تب‌خال و چه در بروز مجدد آن.