روابط خانوادگی سالم تر

- لازمه ایجاد و حفظ روابط زناشویی سالم این است كه طرفین برای خصوصیات علایق و نیازمندی های یكدیگر ارزش قائل شوند، از این رو سعی كنید در روابط كلامی غیر كلامی عاطفی و تصمیم گیری …

- لازمه ایجاد و حفظ روابط زناشویی سالم این است كه طرفین برای خصوصیات علایق و نیازمندی های یكدیگر ارزش قائل شوند، از این رو سعی كنید در روابط كلامی غیر كلامی عاطفی و تصمیم گیری ها به رفتار افكار نیازها و خواسته ای همسرتان توجه كنید و پاسخ مناسب بدهید و هرگز بی تفاوت نباشید. بنابراین اگر زن یا شوهر بگوید همسر من به فكر من نیست من برای او ارزشی ندارم او سرش به كار خودش است و این ها نشانه و زنگ خطر جدی هستند .
- زن و شوهر باید مشخص كنند كه از یكدیگر چه انتظاراتی دارند آنها لازم است گاه گاهی در یك فضای صمیمی یكدیگر را مورد سوال قرار دهند و مثلا بگویند آیا از من راض هستی؟ آیا من توانسته ام پاسخگوی نیازها و انتظارات تو باشم؟ نسبت به من چه احساسی داری و زن و شوهر نباید تصور كنند كه به طرح آنها نیست بنابراین زوجین باید احساسات، عواطف، انتظارات خود را از یكدیگر با هم در میان گذاشته و به طور آشكار آنها را ابراز كرده و به زبان آوردند .
- خطاها و اشتباهات یكدیگر را در حضور دیگران هرگز بازگو نكنید، بلكه در فرصت و شرایطی مناسب به صورت مستدل و بدون تحقیر و با ذكر ویژگی های مثبت او فقط همان موارد را بیان كنید .بهتر است نسبت به هم گذشت داشته باشید و از خطاهای یكدیگر چشم پوشی كنید .
- لازمه ایجاد حفظ و استمرار روابط زناشویی سالم و با نشاط این است كه فضای خانواده سالم و آرامش بخش باشد و زن و شوهر از مسخره كردن یكدیگر به شدت پرهیز كنند و از گفتن سخنان طعنه آمیز و دو پهلو اجتناب نمایند .
- در هر فرصتی كه پیش می آید سعی كنید با همسر و اعضا خانواده خود ارتباط كلامی و عاطفی برقرار كنید و به گفتگوهای خانوادگی بپردازید .شایان ذكر است كه زن ها از صحبت كردن با همسرشان لذت برده و از این شیوه برای نشان دادن مهر و علاقه نسبت به همسرشان استفاده می كنند.
بنابراین توصیه می شود شوهران با علاقه مندی به صحبت های همسران خود گوش دهند و به آنها نگاه كنند و از گفتن این واژه كه شما صحبت كنید گوش من به شما است ولی سرگرم انجام كار دیگری باشید به شدت پرهیز كنید .
- اگر به هر دلیل خواسته ها و یا نیازهای منطقی و معقول همسرتان را نمی توانید برآورده كنید از او عذر خواهی كرده و یا جملاتی مثل همسر عزیزم می دانم كه این خواسته یا نیاز حق است نمی توانم آن را تامین كنم، او را قانع كنید و قول بدهید كه در اولین فرصت ممكن آن نیاز را برآورده نمایید.