پیتزا برای ۴ نفر (هشت برش)

▪ مواد لازم: خمیر نان فوکاسیو با آویشن و رزماری ۴۵۰ گرم ( باید آرد سبوس‌دار این خمیر کم‌تر باشد. یک سهم آرد سبوس‌دار و سه سهم آرد سفید) پنیر پیتزا ۲۵۰-۳۰۰ گرم سس پیتزا یک ملاقه‌ی …

▪ مواد لازم:
خمیر نان فوکاسیو با آویشن و رزماری ۴۵۰ گرم ( باید آرد سبوس‌دار این خمیر کم‌تر باشد. یک سهم آرد سبوس‌دار و سه سهم آرد سفید)
پنیر پیتزا ۲۵۰-۳۰۰ گرم
سس پیتزا یک ملاقه‌ی پر
مخلفات می‌تواند انتخاب خود شما باشد شامل: ( پیاز- گوجه- فلفل سبز دلمه‌ای- گوشت چرخ‌کرده- زیتون سیاه حلقه حلقه شده- بروکلی- قارچ) ترکیب گوشت چرخ کرده- پیاز- فلفلل سبز بسیار عالی است و می‌توانید قارچ را هم به آن اضافه کنید. پیتزا را بدون مخلفات یا فقط با سس و پنیر هم می‌توانید درست کنید تا فقط مزه‌ی اصلی پیتزا را تجربه کنید.
▪ مواد لازم برای چهار ملاقه سس پیتزا
- رب گوجه‌فرنگی ۴ قاشق غذاخوری
- فلفل سیاه یک قاشق مرباخوری
- ریحان تازه یا خشک یک قاشق غذاخوری
- پونه یک قاشق غذاخوری (حتمن پونه باشد)
- نمک به مقدار لازم
- پنیر پارمزان یک قاشق ( این پنیر به‌صورت پودر است در صورت نبودن در ایران از آن صرف نظر شود ولی استفاده از پارمزان بخاطر عطر مخصوصش به‌تر است)
- سرکه دو قاشق غذاخوری ولی اگر رب گوجه فرنگی به اندازه کافی ترش است, فقط یک قاشق سرکه استفاده کنید.
- روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری
- پودر سیر یک قاشق غذاخوری
▪ طرز تهیه‌ی سس پیتزا
روغن زیتون را در یک ماهی‌تابه کمی داغ کرده و رب را در آن تفت می‌دهیم. روغن زیتون زود می‌سوزد پس از شعله‌ی کم استفاده شود. سپس سه استکان آب به آن اضافه می‌کنیم بعد از یکی دو جوش آن‌را از روی شعله برداشته و می‌گذاریم سرد شود. سپس تمام مخلفات سس را به آن اضافه می‌کنیم.
اگر سس کمی سفت یا رقیق بود مقدار آب یا رب آن‌را بیش‌تر کنید.
▪ طرز تهیه‌ی پیتزا
پنیر پیتزا را رنده کرده . و پیاز و فلفل سبز و قارچ و دیگر مخلفات را خرد کرده، آماده می‌کنیم.
اگر از گوشت چرخ کرده استفاده می‌کنید آنرا با پیاز داغ تفت داده و به آن کمی سیر تازه خرد شده به جای ادویه اضافه کنید. ( به این گوشت هیچ ادویه ای نمی‌زنیم حتا زردچوبه, چون مزه پیتزا را تغییر می‌دهد). فر را با درجه حرارت ۲۲۰ درجه تنظیم می‌کنیم.
قبل از پهن کردن خمیر آن‌را مدت نیم‌ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا سرد شود. سپس آن‌را روی سطح صیقلی گذاشته و با دست فشار می‌دهیم تا هوای آن خارج شود.
خمیر پیتزا را در ظرف مناسبی که کمی لبه ( کراست CRUST ) داشته باشد قرار می‌دهیم و آن‌را درون ظرف پهن می‌کنیم و سپس آن‌را داخل فر گذاشته و مدت یک دقیقه در فر قرار می‌دهیم تا کمی خمیر سفت شود و خودش را بگیرد.
دقت کنید البه خمیر کلفت تر باشد تا مواد را به خوبی در خود نگه دارد.
بعد روی خمیر, یک ملاقه سس ریخته و سپس پنیر پیتزا و روی پنیر هم مخلفات مورد علاقه را که آماده کردیم می‌ریزیم و روی مواد را با پنیر پیتزا می‌پوشانیم و در داخل فر در طبقه پایین فر (نزدیکه شعله) قرار می‌دهیم.
باید مدام زیر خمیر را چک کرد که هم زیر خمیر برشته شود و هم پنیر روی آن.
در این پیتزا هم‌راه با پنیر موتزارلا از پنیر چدار هم استفاده شده است.
درست کردن پیتزا با مخلفات و طعم‌های مختلف بستگی به ذائقه شما دارد ولی مهم خمیر آن و پخت پیتزا است.