نانو و حل مشکلات گاز منواکسیدکربن

گاز CO مشکلات و مضراتی از قبیل آلودگی هوا و در نتیجه مشکلات استنشاق، بیماری‌های قلبی ـ تنفسی و... را در شهرها و مناطق صنعتی پدید می‌آورد که این معضل در سال‌های اخیر توجه مسوولان …

گاز CO مشکلات و مضراتی از قبیل آلودگی هوا و در نتیجه مشکلات استنشاق، بیماری‌های قلبی ـ تنفسی و... را در شهرها و مناطق صنعتی پدید می‌آورد که این معضل در سال‌های اخیر توجه مسوولان مربوط، محققان و مخترعان را به خود جلب کرده است.
بخصوص این که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی همه ساله نیم میلیون نفر بر اثر عدم رعایت حوادث ایمنی و مضرات منواکسیدکربن جان می‌بازند. به‌رغم اثرات نامطلوب آلاینده‌های هوا که به برخی از آنها اشاره شد، تأثیر هر آلاینده به غلظت و مدت تماس با آن بستگی دارد. برای مثال، یک آلاینده مانند منواکسیدکربن با غلظت زیاد، در مدت کوتاه ممکن است اثر نامطلوبی نداشته باشد، در حالی که غلظت پایین‌تری از این آلاینده به مدت طولانی‌تر می‌‌تواند باعث بروز عوارض متعددی مانند سرگیجه و تهوع شود. بنابراین میزان تاثیر غلظت و مدت‌زمان تنفس گازها با یکدیگر تفاوت دارند.
در شرایطی که بخواهیم مشخص کنیم کدام‌یک از آلاینده‌ها دارای اثر نامطلوب بیشتری است، از شاخصی به نام استاندارد آلاینده استفاده می‌کنیم. بر اساس این شاخص، وضعیت آلودگی هوا به ۵ دسته تقسیم‌بندی شده است. حدود استاندارد بین ۵ تا ۵۰ بیانگر وضعیت هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ نشان‌دهنده هوای مجاز و استاندارد هوا بین ۱۰۱ تا ۱۹۹ هوای سالم و بین ۲۰۰ تا ۲۹۹ و بیش از ۳۰۰ وضعیت هوای خیلی ناسالم و خطرناک را نشان می‌دهند که برای سنجش میزان خطر گاز منواکسیدکربن، باید به حدود استاندارد آن در هوا توجه کرد تا در صورت وجود خطر، علت را بر طرف کرد. به طور کلی عدم رعایت نکات ایمنی بیشترین عامل مسمومیت و مرگ بر اثر CO بوده است که باعث ناسالم شدن هوا و عبور آن از مرز هوای مجاز است.
این در حالی است که رعایت برخی نکات می‌تواند گامی ‌موثر برای پیشگیری از خطرات این آلاینده باشد. به طور کلی پیشگیری از مسمومیت با گاز CO بسیار ساده است. استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت اهمیت بسیاری دارد. بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گاز CO جلوگیری نمی‌کنند، بلکه به دلیل بسته بودن منافذ در زمستان، باعث مسمومیت و آلوده‌شدن هوای محیط می‌شوند. دقت و توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است.
اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است، دلیل آن خارج نشدن حاصل احتراق و دیگر گازهای سمی ‌مانند منواکسیدکربن، از دودکش است. در صورت سرد بودن لوله دودکش باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با باز کردن قسمتی از در یا پنجره در محیط تهویه ایجاد کنید. همچنین رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد و چنانچه رنگ شعله قرمز،‌ زرد یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت‌رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که بسرعت باید تعمیر و سوخت‌رسانی شود.

منبع: Science