مایکروفر و فلیورویو خطر ندارند

ماشینی‌شدن زندگی و شاغل بودن بیشتر خانم‌ها، افراد را به سمت استفاده از انواع وسایل مدرن در آشپزی کشانده است. مایکروفر و فلیورویو جزو دستگاه‌هایی هستند که امروزه در بیشتر …

ماشینی‌شدن زندگی و شاغل بودن بیشتر خانم‌ها، افراد را به سمت استفاده از انواع وسایل مدرن در آشپزی کشانده است. مایکروفر و فلیورویو جزو دستگاه‌هایی هستند که امروزه در بیشتر آشپزخانه‌ها پیدا می‌شوند و صحبت‌های زیادی هم در موردشان وجود دارد.
به طور کلی باید بگویم که هنوز تحقیقات بسیار جامع و مفصلی در مورد چنین وسایلی صورت نگرفته و هیچ‌کس به طور قطع زیانبار بودن یا نبودن این وسایل را تایید نکرده است.
اما بهتر است بدانید که ما ۲ نوع امواج داریم؛ امواج یونیزه و امواج غیریونیزه‌. امواج یونیزه‌ یا همان امواج رادیویی جزو امواجی هستند که معمولا خطری برای افراد ندارند. این امواج از وسایلی مانند رادیو، تلویزیون، موبایل و مایکروفر ساطع می‌شوند. این امواج الکترومگنتیک برای افراد مضر نیستند و نمی‌توان گفت که وجود آنها در اطراف ما می‌تواند سلامتی‌مان را به مخاطره بیندازد. پس این امواج رادیویی که علاوه بر مایکروفر از وسایل الکترونیکی دیگر هم ساطع و از بدن رد می‌شوند، ضرر چندانی برایمان ندارند و اصلا تمام این مضراتی که برایشان عنوان می‌شود، به اثبات نرسیده است.
ناگفته نماند که برخلاف نظر بسیاری از مردم، امواج مایکروفر اثری هم روی ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی نمی‌گذارد و ارزش غذایی خوراکی‌ها را پایین نمی‌آورد. از طرف دیگر فلیورویو هم یکی از دستگاه‌های مدرن آشپزی است که به تازگی به آشپزخانه‌های ما راه پیدا کرده است. این دستگاه هم بیشتر با انرژی تابشی و امواج تشعشعی خود می‌تواند باعث پخته شدن غذا شود و به همین خاطر استفاده از آن هم ایمن است و هم ضرری برای سلامت مصرف کننده ندارد. در مقایسه این دو دستگاه با هم تنها این را می‌توانم بگویم که هر دوی آنها بی‌خطر هستند و می‌توانند سرعت پخت‌وپزمان را بالا ببرند و هیچ‌کدام مزیتی بر دیگری ندارند و تا به حال هیچ‌خطر یا مشکل خاصی به خاطر استفاده از این دستگاه‌ها گزارش نشده است.

دکتر محمدحسین عزیزی
متخصص صنایع غذایی