معرفی روش سریع و سادۀ استخراج دی ان ای در گیاهان دارویی

Introduce of rapid and simple method of genomic DNA extraction for Medicinal plants اصولا برای تهیه بافر استخراج دی ان ای از مواد مختلفی استفاده می گردد. برخی از این مواد حساس به دما بوده و برخی نیز همانند فنول–کلرفرم از نظر سلامتی برای انسان خطرناک …

Introduce of rapid and simple method of genomic DNA extraction for
Medicinal plants
اصولا برای تهیه بافر استخراج دی ان ای از مواد مختلفی استفاده می گردد. برخی از این مواد حساس به دما بوده و برخی نیز همانند فنول–کلرفرم از نظر سلامتی برای انسان خطرناک می باشند. علاوه بر این نیازمند استفاده از نیتروژن مایع و آنزیم آر ان آز(RNase) هستند. با استفاده از بافر STE، بسیاری از مواد یاد شده حذف می گردد.
هم چنین در روشهای قبلی به دلیل نیاز داشتن به موادی هم چون BSA که علاوه بر داشتن هزینه بالا و حساسیت به ازدیاد دما درحین عمل استخراج، نیازمند استفاده از دستگاه سانتریفیوژ با قابلیت سیستم خنک کننده را امری اجتناب ناپذیر می نماید که بسیاری از آزمایشگاهها فاقد این امکانات هستند از سوی دیگر روش های معمول نیازمند بکارگیری محلولها در حجم بالا می باشند که روی هم رفته هزینه استخراج دی ان ای را افزایش می دهند به همین دلیل استفاده از روشهای معمول برای استخراج DNA در گیاهان دارویی مقرون به صرفه نبود.
در روش بهینه شده و پیشنهادی، طی آزمایشات مختلف ازPVP بجای BSA استفاده گردید این ماده ضمن داشتن مقاومت بالا در برابر افزایش دما، باعث حذف متابولیت های ثانویه بخصوص پلی فنلها از محتویات سلولی بافت گیاهان می گردد با بکار گیری این ماده زمان شستشوی عصاره سلولی با محلول ترکیبی کلروفرم-ایزو آمیل الکل به یک مرحله کاهش می یابد مجموعه عوامل فوق باعث می شوند که این روش نسبت به روش های معمول استخراج DNA در مدت زمان کمتری قابل انجام باشد.
هم چنین با کاهش مواد مصرفی به میزان یک چهارم نسبت به روش های قبلی، روش STE به عنوان یک روش ساده، سریع و ارزان برای استخراج DNA ژنومی در گیاهان دارویی بهینه گردید که می توان این روش را در طیف وسیعی از گیاهان دارویی نیز بکار گرفت.


نورالدین حسین پورآزاد