رشد خوشنویسی

هنر خوشنویسی در طول تاریخ رسانه‌ و تریبونی برای محتوای معنوی بوده است؛ با این حال در کمتر مطلب و یادداشتی به فعالیت و تلاش مداوم بانوان در این رشته پرداخته شده است.افزون بر …

هنر خوشنویسی در طول تاریخ رسانه‌ و تریبونی برای محتوای معنوی بوده است؛ با این حال در کمتر مطلب و یادداشتی به فعالیت و تلاش مداوم بانوان در این رشته پرداخته شده است.افزون بر مردان هنرمند، در عرصه خوشنویسی دستان هنرمند بانوان نیز با خلق آثار بدیع و ماندگار نقش خود را در این میان برجسته نموده‌اند. پرداختن به شرح حال و آثار همه آنان حوصله بسیار می‌طلبد. اما در این مجال کوتاه بسزاست که ضمن اشاره و بیان مقدمه‌ای کوتاه درباره فعالیت بانوان در برهه‌هایی از تاریخ خوشنویسی ایران بپردازیم.
با تمام همتی که در طول تاریخ، برای تعلیم و تربیت آقایان اختصاص داده می‌شد، بانوان هنرمند نیز از قافله عقب نماندند و با بهره‌گیری از آیات قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع)، آثار بدیعی پدید آوردند و با توجه به ظرافت‌های هنری خود شروع به کتابت قرآن کریم نمودند که حاصل هنر خطاطی این بانوان در ۵ کتاب جمع‌آوری شده و هم اکنون در موزه کاخ گلستان نگهداری می‌شود.
خط نسخ یکی از خطوطی است که بانوان هنرمند از دوران عهد قجری برای کتابت آیات قرآن و اسماء الهی و احادیث از آن استفاده می‌کردند. در آن دوران این خطاطان به صورت خودجوش و غالباً بدون داشتن استاد و با بهره‌گیری از استعداد خود، قرآن را خطاطی می‌کردند.
این در حالی است که اگر تاریخچه مکتوب فعالیت‌های بانوان در زمینه خوشنویسی با ۵ کتاب گردآوری شده در ۲۰۰ سال اخیر مورد تحلیل قرار می‌گیرد، اما بیشترین رشد را در دوران پس از انقلاب داریم که به تولد ده‌ها و صدها هنرمند زن این حوزه مختوم بود و در کنار اساتید بزرگ خوشنویسی در اعتلای این هنر کوشیدند.