محمد رضا یوسفی (۱۳۳۲-)

محمد رضا یوسفی، نویسنده و نظریه‌پرداز ادبیات کودکان و نوجوانان ایران در سال ۱۳۳۲ در همدان متولد شد بیش از ۳۰ سال است که برای کودکان در گروه‌های سنی گوناگون کتاب می‌نویسد. …

محمد رضا یوسفی، نویسنده و نظریه‌پرداز ادبیات کودکان و نوجوانان ایران در سال ۱۳۳۲ در همدان متولد شد
بیش از ۳۰ سال است که برای کودکان در گروه‌های سنی گوناگون کتاب می‌نویسد. نخستین کتاب او برای کودکان با نام "سال تحویل شد" در سال ۱۳۵۷ منتشر شد.
یوسفی دانش آموخته رشته تاریخ از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است و برای کودکان آثاری از ادبیات کهن فارسی را بازنویسی و باز آفرینی کرده است. "افسانه شیر سپیدیال" و "قصه یارگار زریران"، "افسانه بلیناس جادوگر" و "افسانه شیرین کارنامه اردشیر بابکان" از این آثار است. "ستاره ای به نام غول" و "حسنی به مکتب نمی رفت" و عاشقانه‌های شاهنامه در دوجلد از دیگر آثار این نویسنده است.
او برنده ی دیپلم افتخار IBBY شده و کتاب‌های او در جشنواره های داخلی نیز جوایزی به دست آورده‌اند. او یک بار نیز نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن شده است.
یوسفی در زمینه فیلم نامه، نمایشنامه و مباحث نظری درباره ادبیات کار کرده است که از جمله کتاب‌های او می‌توان به « زمینه شناخت ادبیات کودکان و نوجوانان»، قصه و قصه‌گویی، ادبیات کهن ادبیات نو اشاره کرد.
محور اصلی فعالیت های یوسفی ادبیات کودکان است اما در زمینه فیلم نامه، نمایشنامه و مباحث نظری درباره ادبیات کودکان نیز آثاری دارد.