دوچرخـه ثابـت بـهتـر اسـت یا متـحرک؟

دوچرخه دو نوع ثابت و متحرک دارد. در اکثر موارد استفاده از دوچرخه ثابت بیشتر توصیه می‌شود به خصوص افرادی که وزن بالایی دارند، خانم‌های باردار، افرادی که مشکلات حس عصبی پا دارند …

دوچرخه دو نوع ثابت و متحرک دارد. در اکثر موارد استفاده از دوچرخه ثابت بیشتر توصیه می‌شود به خصوص افرادی که وزن بالایی دارند، خانم‌های باردار، افرادی که مشکلات حس عصبی پا دارند یا به نوعی راه رفتن برایشان مشکل‌ است.
مبتلایان به پوکی استخوان یا کسانی که دچار مشکلات بینایی یا تعادلی هستند بهتر است از دوچرخه ثابت استفاده کنند. اکثر این افراد نمی‌توانند از دوچرخه متحرک استفاده کنند زیرا به دلیل مشکلاتی که دارند، ممکن است تعادل خود را از دست بدهند و دچار شکستگی و صدمه‌های جسمانی شوند. در حالی که دوچرخه ثابت از ثبات بیشتری برخوردار است، تعادل آنها را حفظ می‌کند و می‌توانند از فواید این ورزش بهره‌ ببرند. برای افرادی که درد جلوی زانو دارند، استفاده از دوچرخه چه ثابت و چه متحرک توصیه نمی‌شود. البته این موضوع مطلق نیست و با تنظیم زین دوچرخه، به نحوی که زانو زیاد خم نشود، می‌توان از درد زانو جلوگیری کرد ولی به هر حال به این افراد توصیه می‌شود به جای دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی یا شنا انجام دهند. برای استفاده از دوچرخه متحرک فرد باید از لحاظ بینایی، حسی و تعادلی کاملا سالم باشد.

دکتر احمد باقری‌مقدم
متخصص طب ورزشی