نقاشی روح اورست

یورگن استادنر، نقاش معروف آلمانی که تا به حال پا بر کوه‌های هیمالیا نگذاشته است، پروژه تقریبا غیرعادی را برای آخرین مجموعه نقاشی خود برگزیده است: پرتره‌هایی از کوهنوردان …

یورگن استادنر، نقاش معروف آلمانی که تا به حال پا بر کوه‌های هیمالیا نگذاشته است، پروژه تقریبا غیرعادی را برای آخرین مجموعه نقاشی خود برگزیده است: پرتره‌هایی از کوهنوردان اورست. یورگن برای نقاشی کردن دنبال اسطوره‌ها یا مردانی که رکوردشکنی کرده‌اند، نبوده است. او فقط مطالبی را درباره اورست خواند و اسامی و چهره‌هایی را که توجه‌اش را جلب کرد مدنظر قرار داد، چون معتقد است آنها «داستان‌هایی برای گفتن دارند». او این مجموعه هنری حاصل را «بام جهان» نامیده است.
او می‌گوید که این مجموعه‌ها کوهی را با توصیف سردی، سراشیبی و نادر بودن آن نشان می‌دهد. با مطالعات متمرکز موضوع ، ارتباطات شخصی تقریبا غیرواقعی یا «بدون ارتباط» آشکار می‌شود.
این نقاش آلمانی معتقد است که کوه سمبل افرادی است که به دنبال مرزها و محدودیت‌های خودشان هستند. اورست، نماد تقدیرهای شخصی و وضعیت‌های دشوار فلسفی است. برخی از افرادی که نقاشی کرده‌ام در اورست جان داده‌اند.
یورگن، غار یخی را هم نقاشی کرد که در آن بقایای یک کوهنورد هندی ـ که در میان کوهنوردان اورست به «پوتین‌های سبز» معروف است ـ قرار دارد. این مکان چندین عامل را در خود جمع کرده است. اینجا یک نشانه و راهنما و یک قبر است.
یورگن می‌گوید که هرگز در اورست نبوده‌ام. اساسا من در اماکن عمومی از افراد نقاشی می‌کنم. بعد این فکر به ذهنم آمد که از مناظر نقاشی کنم. برای چندین روز با گوگل ارث دور کوه‌های بزرگ پرواز کردم. چندین کتاب خواندم و چیزهای متفاوتی را بررسی کردم. در نهایت، به این نتیجه رسیدم که نقاشی کردن کوهنوردان راهی برای نقاشی اورست است. درباره کوهنوردی واقعی، فقط تابستان امسال به البروس با ارتفاع ۵۶۰۰ متر رفتم. می‌خواستم درک بهتری از ارتفاع آن داشته باشم.
وقتی از او پرسیده شد که خود کوهنوردان یا خانواده‌هایشان (درباره کوهنوردان فوت شده) این تصاویر را دیده‌اند یا نه یورگن جواب داد که من با مادر مورگان بوسن از طریق فیس‌بوک تماس گرفته‌ام و او از این پرتره خوشش آمد. به اوشا بیستا هم خبر داده‌ام. نمی‌دانم چگونه با خانواده دیگر کوهنوردان متوفی تماس بگیرم.

وبلاگ کوهنوردی ورزش و سلامت