همکاری در دنیای اعتدالگری!

۱) اقتصاد و تجارت نیازمند رابطه های انسانی ست که بتوانند در کنار هم کار و رقابت کنند . اما مطلب مورد نظر اکنونم به همکاری بر می گردد . خیلی مهم است افرادی را انتخاب کنیم که با شرایط …

۱) اقتصاد و تجارت نیازمند رابطه های انسانی ست که بتوانند در کنار هم کار و رقابت کنند . اما مطلب مورد نظر اکنونم به همکاری بر می گردد . خیلی مهم است افرادی را انتخاب کنیم که با شرایط و خصوصیات اخلاقی ما جور در بیاید . وقتی می خواهیم با کسی شریک بشویم . باید به دنبال کسی باشیم که در خود آن چیزها و ویژگی ها را نمی یابیم . به هر حال هر آدمی دارای یه نقطه ضعف ها و قوت هایی ست . چه خوب قوت ها را داریم و چه خوب تر ست که این ضعف ها را در انتخاب شریک جزئی از هدف های اول خود قرار بدهیم تا با پوشش آن بتوانیم زوج مناسبی را در اقتصاد و تجارت به وجود بیاوریم .
۲) اقتصاد و تجارت مقوله ی جدی ست . همین جدی بودن آن باعث می شود که تنش ها و بحث هایی بین دو همکار به وجود بیاید . هیچ انسانی در این دنیا وجود ندارد که با دیگری هر چند دارای تفاهم باشند ، اما دقیقان به یک گونه فکر بکنند . اختلاف نظر در هر کاری طبیعی ست و باید این اختلاف نظر باشد . اگر فکر کنیم همه چیز خوب است و همه چیز بر مبنای تفاهم پیش می رود ، شاید در کوتاه مدت آثار خوبی داشته باشد اما در بلند مدت گریبانگیر آدمی می شود . پس چه بهتر اختلاف نظر ها را بیشتر بهش بها بدیم و این اختلاف نظر ها در راستای منافع خود بدانیم نه در نفی شخصیتی . باید اختلاف نظر ها را به کار بگیریم و سعی کنیم بهترینش را انتخاب نماییم . آنگاه در اقتصاد و تجارت موفق خواهیم شد .
۳) گفتیم اختلاف نظر و جدی بودن مقوله ی اقتصاد و تجارت در نزد آدمی وجود دارد . باتوجه به اینکه اعتماد یک مقوله ی مهمی ست و در اقتصاد و تجارت نمی توان بدون اعتماد داشتن کاری را از پیش برد ، معمولا افراد به خاطر همین برای کار کردن در دنیای اقتصاد و تجارت و بازارها ترجیح می دهند با افراد آشنا و خویشاوندانی که رابطه خانوادگی با یکدیگر دارند ، آنها را انتخاب کنند . شاید این بهترین کاری باشد برای راحت از پیش بردن کار .
۴) اما این چنین رویه اصولان جواب نمی دهد . شاید در کوتاه مدت آثار خیلی خوبی به جا بگذارد اما در بلند مدت پیامدهای خوبی ندارد . اقتصاد و تجارت فراز و نشیب های فراوانی دارد . تندی دارد . بد اخلاقی دارد . بحث و کشمکش دارد . دعوا دارد . جنجال دارد . حاشیه دارد و کلی از این دارد های این چنینی در اقتصاد طبیعی است . حتی جدا شدن دو شریک در حین کار هم طبیعی ست . به هر حال هر کسی بر میل منافع خود حرکت می کند و اگر ببیند منافعش در خطر است سریعا تغییر رویکرد می دهد و ترجیح می دهد همکاری را قطع نماید .
۵) اما اگر افراد رابطه های خانوادگی برایشان خیلی مهم است بهتر است قید همکاری و شریک شدن را با افراد آشنا و خویشاوند بزند . زیرا دنیای اقتصاد و تجارت بی رحم است و خیلی ساده می تواند ، کشمکش های در حین کار و قطع همکاری به داخل خانواده ها سرایت کند و رابطه های خانوادگی و رفاقتی را برهم زند . شاید برخی اعتقاد داشته باشند که باید رابطه کاری و خانوادگی را افراد جدا بدانند . بله خیلی نکته ی درستی است اما اکثرا اینگونه نیست . خصوصا در دنیای اقتصاد و تجارت این مسئله بیشتر بارز است . آن هم به خاطر حساسس بودن مقوله ی اقتصاد و تجارت که می تواند بر منافع شخصی خانواده ها اثر گذار باشد .
۶) یک فرد اعتدالگر قید همکاری با دوست ، آشنا ، فامیل ، برادر ، خواهر و….. را می زند زیرا رابطه داشتن با آنها را در دنیای غیر کاری دوست دارد و بهتر است اگر به کسی اعتماد ندارد با قراردادهای محکم اقتصادی با کسی شریک شود . اصولا بهتر است حتی در صورت وجود اعتماد اینگونه باشد . به هر حال همه ی ما انسان هستیم و دچار خطاها و وسوسه های گوناگون خواهیم شد . چه بهتر برای اینکه دچار فساد نشویم با ایجاد قرادادهای محکم اقتصادی بین دو شریک کار را راحت تر بکنیم و اطمینان خاطری در خودمان به وجود بیاوریم .
۷) اعتدالگری به ما می گوید : باید از اتفاقاتی که ممکن است پیش بیاید ؛ پیش گیری کنیم . یکی از همان اتفاقات در پست امروز شرح داده شد و بهتر است برای آنکه رابطه های دوستی خدشه دار نشود قید همکاری را با آنان زد . اعتدالگری به ما می گوید : هر چیزی در جای خود قرار دارد . رابطه های دوستی ، رابطه های کاری ، رابطه های خانوادگی باید جدا باشد ؛ تا همه چیز در روال عادی پیش برود . زیرا جدا شدن از یه همکار غریبه که فقط در کار با او هستیم راحت تر است از جدا شدن با یک آشنایی که با او رفت و آمد خانوادگی دارید !

احسان ولی زاده