مراقبت از ناخن

● درمان ناخن های شکننده و ترک دار: ▪ مصرف مایعات به ویژه آب را طی روز بیشتر کنید. اما از نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید. ماده شیرین موجود در نوشیدنی ها باعث شکنندگی بیشتر ناخن و مانع …

● درمان ناخن های شکننده و ترک دار:
▪ مصرف مایعات به ویژه آب را طی روز بیشتر کنید. اما از نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید. ماده شیرین موجود در نوشیدنی ها باعث شکنندگی بیشتر ناخن و مانع روند بهبود می شود.
▪ یک راه موثر برای درمان این نوع ناخن ها، مصرف روغن گیاهی است. پنبه را به روغن آغشته کنید و به قسمت بالا و زیر ناخن های دست و پا بمالید و به مدت ۵ دقیقه ناخن ها را ماساژ دهید. تکرار این کار روزی ۳ و یا ۴ بار، رطوبت لازم را به ناخن بازمی گرداند.
▪ پس از تماس دست و پا با آب، بلافاصله آن ها را با کرم مرطوب کننده، مرطوب کنید.
▪ روزی ۲ بار و به مدت ۳۰ دقیقه دست و پای خود را در آب نمک دار خیس کنید و سپس با آب بشویید.
▪ کمبود کلسیم یکی از علت های عمده شکنندگی و ترک خوردگی ناخن است. بنابراین مواد غذایی غنی از کلسیم مانند کرفس، کلم بروکلی -خام و نیم پز- به رژیم غذایی خود اضافه کنید و روزی ۶ عدد بادام خیس شده بخورید.
▪ مواد غذایی حاوی بیوتین (Biotin) مانند بادام زمینی، عدس، زرده تخم مرغ، ماهی ساردین، قارچ، موز، جگر و گل کلم در رفع شکنندگی و ترک خوردگی ناخن موثر می باشد.
▪ ویتامین ها، برای سلامتی ناخن ها لازم اند بنابراین مواد غذایی غنی از ویتامین B۱۲ ، A و C را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. مصرف منظم ویتامین ها، این ناراحتی را در مدت زمان کوتاهی رفع خواهد کرد.
▪ هر شب قبل از خواب ناخن ها را به مدت ۱۰ دقیقه با کرم مرطوب کننده ماساژ دهید تا احتمال خشکی و شکنندگی ناخن کاهش یابد.
▪ ناخن ها را خیلی عمیق کوتاه نکنید زیرا علاوه بر صدمه رساندن به ناخن ها، می تواند منجر به عفونت نیز شود.
▪ ناخن های بلند نسبت به ناخن های کوتاه شکننده ترند، پس بهتر است ناخن ها را کوتاه نگه دارید. به هنگام کار با آب، مواد شوینده شیمیایی و یا باغبانی از دستکش استفاده کنید.
سوءتغذیه، کمبود ویتامین، نبود رطوبت و مراقبت نکردن از ناخن، بعضی از علت های عمده ترک خوردن و شکنندگی ناخن هاست. برخی ناراحتی های گردش خون و تنفس می تواند باعث شکنندگی آسان ناخن شود. عوامل دیگری مثل تماس دست ها با مواد شیمیایی حاد مانند مایع ظرف شویی و استون نیز می تواند در این امر نقش داشته باشد. به گزارش سایت «Healtmad» مراقبت از ناخن ها یک امر حیاتی است زیرا که ناخن نشانه بهداشت و سلامت است.