هپاتیت B ؛ بیماری‌ قابل ‌پیشگیری

«هپاتیت B» یک بیماری کبدی است که باعث تورم کبد و توقف کار طبیعی آن می‌شود. همه ما نیاز به یک کبد سالم داریم، زیرا کبد به وسیله انجام اعمالی چون مبارزه با عفونت‌ها، کمک به توقف خونریزی، …

«هپاتیت B» یک بیماری کبدی است که باعث تورم کبد و توقف کار طبیعی آن می‌شود. همه ما نیاز به یک کبد سالم داریم، زیرا کبد به وسیله انجام اعمالی چون مبارزه با عفونت‌ها، کمک به توقف خونریزی، خارج کردن داروها و سایر سموم از بدن و ذخیره انرژی برای زمان مورد نیاز و... به‌زنده نگه‌داشتن ما کمک می‌کند.
بیماری «هپاتیت B» به‌وسیله ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود. ویروس نوعی میکروب است که ایجاد بیماری می‌کند.
● راه‌های ابتلا به «هپاتیت B»
«هپاتیت B» از طریق تماس با خون یا مایعات بدن فرد آلوده منتقل می‌شود؛ داشتن رابطه جنسی با فرد آلوده بدون استفاده از وسایل پیشگیری، استفاده مشترک از سوزن‌های تزریقی، استفاده از خالکوبی (تاتو) یا هرگونه خراشیدن و سوراخ کردن بدن با استفاده از وسایل آلوده که برای فرد دیگری مورد استفاده قرار گرفته‌اند، خراشیده شدن پوست با سوزن آغشته به خون، استفاده از مسواک یا تیغ ریش‌تراشی مشترک با یک فرد آلوده و مسافرت به کشورهایی که «هپاتیت B» در آنها شایع است، می‌تواند راه‌های انتقال این بیماری باشد.
یک مادر آلوده هم می‌تواند «هپاتیت B» را در هنگام تولد یا شیردهی به نوزادش منتقل کند. اما امکان ابتلا به این بیماری از راه‌هایی چون دست دادن با فرد آلوده، در آغوش گرفتن فرد آلوده، نشستن در نزدیکی فرد آلوده، عطسه، سرفه و راه‌هایی از این قبیل وجود ندارد.
● علائم بیماری
۴۰ ـ ۳۰ درصد افراد آلوده شده علامت خاصی را نشان نمی‌دهند. معمولا علائم حدود ۶ ـ ۴ هفته بعد از ورود ویروس بروز می‌کند و مانند هپاتیت A افراد آلوده شده با ویروس «هپاتیت B» حاد احساس بیماری می‌کنند و قادر به انجام کاری نیستند. کمتر از یک درصد افراد آلوده، این بیماری را به شکل خیلی شدید و سریع نشان می‌دهند که به از کار افتادن کبد و مرگ منجر می‌شود.
هپاتیت B می‌تواند باعث شود بیمار احساسی شبیه به ابتلا به آنفلوآنزا پیدا کند، احساس خستگی، تب، بی‌اشتهایی، درد معده، اسهال شدید و علائمی ‌چون ادرار زرد تیره، مدفوع رنگ روشن و پوست و چشم زرد از علائم بیماری است.
● درمان
فرد مبتلا به نوع حاد بیماری احتیاج به درمان ندارد و می‌تواند با استراحت و نوشیدن مایعات ، بیماری را تحت کنترل قرار دهد. درمان فقط برای افراد مبتلا به هپاتیت مزمن تجویز می‌شود و ممکن است به صورت مصرف داروهایی نظیر اینترفرون، ایمیوودین، آدفوویر دیپی ووکسیل و... با دستور پزشک یا با جراحی باشد، به طوری که در طول زمان ممکن است هپاتیتB باعث توقف عمل کبد شود، اگر این اتفاق بیفتد ممکن است بیمار نیاز به کبد جدیدی داشته باشد.
● چگونه از خود حفاظت کنیم؟
غیر از استفاده از وسایل پیشگیری در ارتباط جنسی، عدم استفاده از سوزن‌های تزریقی مشترک، استفاده نکردن از تیغ فرد آلوده، خالکوبی نکردن و رعایت بهداشت فردی در فرد مبتلا و واکسیناسیون نیز بهترین راه حفاظت در برابر این بیماری است. واکسن دارویی‌ که در زمان سلامتی استفاده می‌کنید‌ شما را از ابتلا به بیماری محافظت می‌کند. واکسن‌ها به بدن شما یاد می‌دهند که به ویروس‌های خاص مانند هپاتیت ب حمله کند.
واکسن هپاتیت B در ۳ نوبت تزریق ‌می‌شود؛ تمام نوزادان باید این واکسن را دریافت کنند. کودکان بزرگ‌تر و بالغین هم می‌توانند واکسن بزنند. آنها در عرض ۶ ماه سه تزریق دریافت می‌کنند. اگر به کشور دیگری مسافرت می‌کنید حتما تمام تزریق‌ها را قبل از مسافرت انجام دهید. اگر یک مورد تزریق را دریافت نکردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

سعید کریمی