۱۶ ژوئن سال ۱۹۶۳ میلادی ـ نخستین زن فضانورد به فضا رفت

۴۷ سال پیش در روز ۱۶ ژوئن سال ۱۹۶۳ میلادی والنتینا ولادیمیرنوونا تروشکووا ۲۶ ساله ، تبعه اتحاد جماهیر شوروی نخستین زنی بود که به فضا سفر کرد. ۲ سال پیش از این تاریخ ، یوری گاگارین …

۴۷ سال پیش در روز ۱۶ ژوئن سال ۱۹۶۳ میلادی والنتینا ولادیمیرنوونا تروشکووا ۲۶ ساله ، تبعه اتحاد جماهیر شوروی نخستین زنی بود که به فضا سفر کرد.
۲ سال پیش از این تاریخ ، یوری گاگارین هموطن وی نخستین انسانی بود که با سفینه وستوک به فضا رفته بود.
والنتینا تروشکووا با سفینه اش وستوک ۵ در این سفر ۴۸ بار دور کره زمین را پیمود. سفر وی به فضا ۷۰ ساعت و ۴۱ دقیقه طول کشید و او در این مدت ۴۸ بار کره زمین را دور زد و مسافتی معادل ۲ میلیون کیلومتر را پیمود.
والنتینا تروشکووا پس از این که حدود ۳ شبانه روز را در ماورای جو کره زمین سپری کرد ، روز ۱۹ ژوئن ۱۹۶۳ به زمین بازگشت. وی پس از این که سفینه اش وارد جو شد و به زمین نزدیک گردید در فاصله ۷۰۰۰ متری سطح زمین با چتر نجات بر فراز آلتایی از سفینه اش بیرون پرید و در منطقه کاراگاندا در قزاقستان امروزی فرود آمد.
به این ترتیب در روز ۱۶ ژوئن سال ۱۹۶۳ میلادی ، والنتینا تروشکووا نخستین زنی بود که با سفینه وستوک ۵ فضا را فتح کرد و نام خود را در تاریخ جاودان نمود.
این تنها سفر این فضانورد زن شوروی به فضا بود، پس از وی تا سال ۱۹۸۲ دیگر هیچ زن فضانوردی به فضا نرفت، تا این که در این سال سووتلانا ویتسکایا فضانورد زن شوروی به یک سفر فضایی رفت. والنتینا تروشکووا اکنون ۷۳ سال دارد.

بهرام افتخاری