رشد مهارت اجتماعی

کودکان در طول روز شاهد کارها و فعالیت‌های روزانه والدینشان هستند. آنها پس از مدتی از این رفتار و فعالیت‌های والدین الگوبرداری کرده و در بازی‌هایش در قالب نقش والدینی‌اش درآمده …

کودکان در طول روز شاهد کارها و فعالیت‌های روزانه والدینشان هستند. آنها پس از مدتی از این رفتار و فعالیت‌های والدین الگوبرداری کرده و در بازی‌هایش در قالب نقش والدینی‌اش درآمده و کارهای آنها را تمرین می‌کند.
این بازی تمرینی به او کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی‌اش را رشد داده و شخصیت خود را شکل دهد.
کودکان چون طی روز بیشترین ساعات را با مادر خود سپری می‌کنند، در بازی‌هایشان نیز خانه‌داری را بیشتر نشان می‌دهند. خصوصاً دختربچه‌ها که در واقع نقش جنسیتی خود را تمرین می‌کنند.از این‌رو والدین نیز با مشاهده فعالیت کودکشان در خانه موافق بوده و سعی می‌کنند به او آموزش دهند چگونه کارها را انجام دهد.
یکی از کارهای مشترکی که کودکان همراه با والدین می‌توانند انجام دهند، قرار دادن لباس‌ها در لباسشویی است. والدین قبل از هر چیز می‌بایست به کودک یاد دهند که لباسشویی برای شستن لباس‌های کثیف است.
از این طریق او یاد می‌گیرد که لباس‌های کثیف را از تمیز تشخیص داده و توانایی دسته‌بندی آنها را کسب کند، با این کار کودک علاوه بر کنترل حس مشارکتش در خانه، این نکته را یاد می‌گیرد که لباس‌ها به محض کثیف شدن باید شسته شوند.
از این‌رو او با حساسیت بیشتری به پاکیزگی لباس‌هایش اهمیت می‌دهد.کودکان از سن ۳ سالگی به مرور زمان پاکیزگی لباس‌ها و تشخیص لباس‌های تمیز از کثیف را به‌دست می‌آورند.
بهتر است والدین در این امر آنها را راهنمایی کرده و شیوه درست پاکیزه کردن لباس‌ها را به او بیاموزند.

صبا مجیدی