دروغ نگویید

وقتی که این سؤال پرسیده می‌شود که: "شما دروغ می‌گویید؟"، حدود ۹۷% مردم می‌گویند «نه» و تنها ۳% پاسخ می‌دهند که "آری، دروغ می‌گوییم". تحقیقات نشان داده است که آن ۳% که پاسخ مثبت داده‌اند، …

وقتی که این سؤال پرسیده می‌شود که: "شما دروغ می‌گویید؟"، حدود ۹۷% مردم می‌گویند «نه» و تنها ۳% پاسخ می‌دهند که "آری، دروغ می‌گوییم". تحقیقات نشان داده است که آن ۳% که پاسخ مثبت داده‌اند، ۲۸ برابر صادق‌تر از افرادی هستند که ادعا می‌کنند دروغ نمی‌گویند.
● چرا برخی افراد علاقه دارند که دروغ بگویند؟
همان‌طوری که می‌دانید، همه‌ی ما دوست داریم که کاری را آن گونه که دوست داریم، در زمانی که دوست داریم انجام دهیم. همین موضوع را اگر از جنبه‌ی روان‌شناسی مورد بررسی قرار دهید، می‌بینید که وقتی علاقه‌ی بیش‌تری نسبت به موضوعی داشته باشیم، آن‌را بهتر انجام می‌دهیم. اما در این زمینه چقدر صداقت به خرج می‌دهیم؟ آیا کسانی که دروغ می‌گویند، علاقه دارند که دروغ بگویند؟
در جلساتی که در این زمینه برگزار شده است، حدود ۴۰۰۰۰ نفر شرکت کرده‌اند و من به چهره‌ها دقت نموده‌ام. زمانی که کسی دروغ می‌گوید، رگ گردنش مقداری متورم می‌شود. حتی تغییر در گام صدای افراد مورد توجه است. وقتی کسی دروغ می‌گوید، نگاهش را پایین می‌اندازد، تند تند نفس می‌کشد و حتی در حالات عاطفی‌اش تغییراتی رخ می‌دهد. وقتی کسی دروغ می‌گوید، زیاد به او گوش ندهید.
چگونه می‌توانیم وقتی کسی دروغ می‌گوید، به او گوش ندهیم؟ آسان است. همیشه نسبت به آن‌چه می‌شنوید، دقت کنید و زیرک باشید و منطقی فکر کنید که آن‌چه می‌شنوید، راست است یا دروغ. اگر احساس می‌کنید که کسی دروغ می‌گوید، ارتباط چشمی با او نداشته باشید و سعی کنید در حالی که او حرف می‌زند، به صورتی به او نشان دهید که به حرف او دقت ندارید. در این صورت فرد مقابل صحبت کردنش را کوتاه کرده و در این صورت در واقع به او کمک کرده‌اید تا کم‌تر هم دروغ گوید. بدین ترتیب به دیگران و شخص دروغ‌گو یاد داده‌اید که در صورتی که به دروغ گقتن ادامه دهد، ارتباطش با سایرین قطع شده و کسی دیگر به او توجه نخواهد کرد. پس سعی کنید که دروغ نگویید و در مورد چیزی که نمی‌دانید با شجاعت مطرح کنید که اطلاعاتی کافی در آن زمینه ندارید.
تحقیقات نشان داده است که هر فرد به‌طور متوسط در طول زندگیش، حدود ۱۱۴ بار در روز دروغ می‌گوید. پس اگر حدود ۸۰ سال زندگی کنید، ۳۳۰۰۰۰۰ بار دروغ گفته‌اید. البته من این موضوع را باور ندارم و به دنبال حقیقت می‌گردم. در واقع افراد دروغ‌گو هم زیاد دوست ندارند که دروغ بگویند ولی این موضوع به صورت عادت برای‌شان درآمده است. در طول زندگی‌مان دوست داریم که به دیگران اعتماد کنیم و بر اساس صداقت رفتار کرده و کم‌تر دروغ بشنویم.
تحقیقی در دانشگاه ماساچوست انجام شده است که نتایج آن‌را در ذیل، مطرح خواهیم کرد: بیش‌تر افراد دوست دارند که به ظاهر دوست داشتنی و قابل اعتماد باشند. اما متأسفانه تحقیقات نشان داده است که ۶۰% افراد در طول یک مکالمه‌ی ۱۰ دقیقه‌ای، به‌طور متوسط دو تا سه بار دروغ می‌گویند. نتیجه‌ی این تحقیق بسیار شگفت‌انگیز بود. البته دروغ گفتن در مردان و زنان بسیار متفاوت خواهد بود. متأسفانه نتایج حاکی از این موضوع بود که زنان بیش‌تر از مردان دروغ می‌گویند. زنان دروغ می‌گویند تا بیش‌تر مورد توجه قرار گیرند ولی مردان دروغ می‌گویند تا موفق‌تر نشان داده شوند و البته مردان دروغ‌گوهای بهتری هستند.
مثلا" اگر شما با کسی ساعتی قرار دارید و در ترافیک گیر افتاده‌اید، دوست‌تان به شما زنگ می‌زند و سؤال می‌پرسد که: "کجائید؟" شما به جای آن‌که راست بگویید و بگویید که طول می‌کشد که برسید به راحتی دروغ می‌گویید: "۱۰ دقیقه‌ی دیگر می‌رسم." با این دروغ طرف مقابل را خوشحال کرده‌اید ولی برای خودتان، فشار روحی و روانی ایجاد کرده‌اید. در سایر موارد هم متأسفانه همین رفتار را نشان می‌دهید.
یا زمان‌هایی که به جایی دعوت می‌شوید و آن شخص را دوست ندارید، به جای آن‌که بگویید: "من از معاشرت با شما لذت نمی‌برم." می‌گویید: "امشب خیلی کار دارم. خیلی دوست دارم بیایم و در کنارتان باشم ولی نمی‌توانم."
در مواقعی که دوست ندارید با کسی ارتباط داشته باشید به جای آن‌که بگویید: "دیگر به شما زنگ نمی‌زنم" می‌گویید: "خیلی زود با شما تماس می‌گیرم."
گاهی برای آن‌که عقاید و افکارتان مورد انتقاد قرار نگیرد، دروغ می‌گویید. ولی باید یاد بگیرید که آن‌ها را مطرح کرده و انتقادپذیز باشید. البته این‌که از دیگران توقع داشته باشیم، همیشه راست‌گو باشند، کار سختی است چرا که اول از همه باید خودمان این خصوصیت را داشته باشیم. پس ابتدا بر روی راست‌گویی خود کار کنید تا دیگران هم به شما دروغ نگویند.

منبع: وب‌گاه edarticle.com