بیسبال

بیسبال نوعی ورزش گروهی است که با چوب و توپ توسط ۹ بازیکن در یک زمین چمن بازی می شود. بیسبال در قرن نوزدهم از ورزش انگلیسی کریکت ریشه گرفته و از بازی های متعددی که با چوب و توپ بازی …

بیسبال نوعی ورزش گروهی است که با چوب و توپ توسط ۹ بازیکن در یک زمین چمن بازی می شود. بیسبال در قرن نوزدهم از ورزش انگلیسی کریکت ریشه گرفته و از بازی های متعددی که با چوب و توپ بازی می شدند اشتقاق پیدا کرده است.از جمله این بازی ها می توان ورزش قدیمی راوندر که در آمریکای شمالی بازی می شد، ورزش انگلیسی کریکت و ورزش بسیار قدیمی رومانیایی اینا را نام برد.
● بیسبال در آسیا
ژاپن از اولین کشورهایی بود که بیسبال به آن راه یافت و خیلی زود مهم ترین ورزش گروهی ژاپن شد. در سال ۱۹۳۶ نیپون بیسبال لیگ شروع به کار کرد. ۸۶۴ مسابقه این لیگ در سال ۲۰۰۶ بیش از ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تماشاگر داشت و چهارمین لیگ پرتماشاگر دنیا بود.
ژاپنی ها و آمریکایی ها این ورزش را به دیگر کشورهای شرق آسیا هم بردند و بیسبال به سرعت ورزش گروهی اول کره جنوبی و تایوان شد. لیگ حرفه ای بیسبال در کره جنوبی از سال ۱۹۸۲ و در تایوان از ۱۹۹۰ شکل گرفت. چین هم دیگر کشور آسیایی است که سال ۲۰۰۳ لیگ حرفه ای بیسبال را تشکیل داد.
● بیسبال در ایران
سال ۱۳۷۴ فدراسیون این رشته در ایران تشکیل و سال ۱۳۸۶ اولین دوره لیگ با حضور ۶ تیم برگزار شد، سال بعد هم تعداد تیم ها به عدد ۱۲ رسید.