مروری بر زلزله های ویرانگر دنیا

براساس گزارش مأسسه لرزه نگاری و زمین شناسی دانشگاه ژئوفیزیک آمریکا، اولین زمین لرزه که ۵/۸ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین قدرت داشت در ۰۲ اکتبر ۷۱۶۸ میلادی و در «لیما»- پایتخت …

براساس گزارش مأسسه لرزه نگاری و زمین شناسی دانشگاه ژئوفیزیک آمریکا، اولین زمین لرزه که ۵/۸ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین قدرت داشت در ۰۲ اکتبر ۷۱۶۸ میلادی و در «لیما»- پایتخت پرو- رخ داد. طی آن اکثر شهر ویران شد.
البته از تعداد تلفات این زمین لرزه اطلاعی در دست نیست.
دومین زمین لرزه که ۵/۸ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین قدرت داشت، در هفتم نوامبر سال ۷۱۸۳ میلادی «والدویا» شیلی را لرزاند و باعث وقوع سونامی قدرتمند شد.
طی این زمین لرزه ۸۵ نفر جان خود را از دست دادند.
سومین زمین لرزه براساس اعلام مؤسسه لرزه نگاری و زمین شناسی دانشگاه ژئوفیزیک آمریکا، در نوامبر ۲۱۹۲ میلادی و با قدرت ۵/۸ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین و در مرز شیلی با آرژانتین رخ داد.
طی این زمین لرزه ده ها نفر در هر دو کشور جان باختند.
زلزله چهارم ۵/۸ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین قدرت داشت و در شهر «سان ریکو» در ژاپن به وقوع پیوست.
این زمین لرزه سونامی با امواج بلند به وجود آورد که طی آن ۲۲ هزار نفر جان خود را از دست دادند.
پنجمین زمین لرزه قدرتمند دنیا مربوط به ۵۱ اوت سال ۰۱۹۵ میلادی است که ۶/۸ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین قدرت داشت.
این زمین لرزه «آسام» در تبت را لرزاند و ۰۷۸ کشته بر جای گذاشت.
به گزارش ایسنا، ششمین زمین لرزه که در هشتم ژوئیه سال ۰۱۷۳ میلادی رخ داد، ۷/۸ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین قدرت داشت و بیش از سه هزار نفر در پی وقوع این زمین لرزه جان خود را از دست دادند.
زمین لرزه مذکور در «وال پارازیو» در شیلی به وقوع پیوست.
گفتنی است، زمین لرزه ۷/۸ ریشتری اول نوامبر سال۵۱۷۵ میلادی که در «لیسبون» پرتغال رخ داد، هفتمین زمین لرزه قدرتمند جهان محسوب می شود.
این زمین لرزه که سونامی در پی داشت، باعث کشته شدن ۰۶ هزار نفر از سکنه «لیسبون» و تخریب ۰۱۰ درصدی این شهر شد.
در گزارش مأسسه لرزه نگاری و زمین شناسی دانشگاه ژئوفیزیک آمریکا، زمین لرزه ۱۳ ژانویه سال ۶۰۱۹ میلادی در رده هشتم قرار دارد.
زمین لرزه مذکور که ۸/۸ ریشتر قدرت داشت، سواحل «اکوادور» و «کلمبیا» را لرزاند و باعث وقوع یک سونامی با امواج سهمگین شد که در پی آن ۰۰۵ نفر جان خود را از دست دادند.
بنابراین گزارش نهمین زمین لرزه قدرتمند جهان نیز در ۳۱ اوت سال ۸۶۱۸ میلادی رخ داده است.
زمین لرزه مذکور که ۹ ریشتر قدرت داشت، در «آریکا» واقع در پرو که هم اکنون در شیلی است، به وقوع پیوست و علاوه بر این که سونامی در پی داشت، باعث کشته شدن ۵۲ هزار نفر در این کشور و سایر مناطق ساحلی آمریکای جنوبی شد.
گفته می شود، دهمین زمین لرزه قدرتمند جهان مربوط به ۶۲ دسامبر سال ۴۰۲۰ میلادی و در جزایر «سوماترا» در اندونزی است.
زمین لرزه مذکور که ۹ ریشتر قدرت داشت با به وجود آمدن یک سونامی به فاجعه ای تبدیل شد که در ۲۱ کشور ۶۶۲ هزار کشته بر جای گذاشت. به طوری که تنها در اندونزی ۵۶۱ هزار و ۰۰۷ نفر و در «سریلانکا» ۵۳ هزار و ۰۰۴ نفر جان خود را از دست دادند.
در یازدهم مارس سال ۴۶۱۹ میلادی نیز زمین لرزه ای به قدرت ۲/۹ ریشتر در «پرنس ویلیام ساند» در آلاسکا به وقوع پیوست و سونامی ناشی از آن ۸۲۱ نفر را به کام مرگ کشاند.
زمین لرزه آخری که ۵/۹ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین قرار داشت، در ۲۲ مه سال ۰۶۱۹ میلادی جنوب شیلی را لرزاند.
طی این زمین لرزه که سونامی نیز در پی داشت، یک هزار و ۶۱۷ نفر جان خود را از دست دادند.
آخرین زلزله ویرانگر دنیا باز هم در شیلی با قدرت ۸/۸ ریشتر رخ داد که طی آن و تاکنون ۳۲۷ نفر جان باخته اند.
این در حالی است که براساس اعلام مأسسه لرزه نگاری و زمین شناسی دانشگاه ژئوفیزیک آمریکا، اکثر این زمین لرزه های بزرگ و قدرتمند در شیلی رخ داده اند و می توان نتیجه گرفت که شیلی به دلیل قرار گرفتن بر روی صفحات تکتونیکی طی قرون متمادی شاهد وقوع زمین لرزه های قدرتمند بوده است.