ایلام‌ شهر طلوع‌ خورشید

در کتیبه‌های‌ بابلی‌، ایلام‌ را «آلامتو» یا «آلام» خوانده‌اند که‌ به‌ قولی‌ به‌ معنای‌ کوهستان‌ یا کشور طلوع‌خورشید است‌. مدتی‌ پس‌ از سقوط‌ ایلام‌، حوزه‌ فرمانروایی‌ آن‌ …

در کتیبه‌های‌ بابلی‌، ایلام‌ را «آلامتو» یا «آلام» خوانده‌اند که‌ به‌ قولی‌ به‌ معنای‌ کوهستان‌ یا کشور طلوع‌خورشید است‌.
مدتی‌ پس‌ از سقوط‌ ایلام‌، حوزه‌ فرمانروایی‌ آن‌ به‌ دو منطقه‌ تحت‌‌نفوذ پارس‌ها در شرق‌ و مادها در غرب‌ تقسیم‌ شد. اقوام‌ ساکن‌ زاگرس‌ در دوره‌ هخامنشی‌ جزئی‌ از امپراتوری‌ هخامنشی‌ بوده‌ است‌. وجود آثار باستانی‌ فراوانی‌ از دوره‌ ساسانی‌ در استان‌های‌ ایلام‌ و لرستان‌، نشان‌ می‌دهد که‌ این‌ منطقه‌ در آن‌ زمان‌ اهمیت‌ ویژه‌ای‌ داشته‌ است‌.
● عروس زاگرس، چشم انتظار گردشگران نوروزی
ایلام دارای جاذبه‌های طبیعی زیادی از جمله تفرجگاه‌های آبی، دریاچه‌های دوقلو سیاه گاو، رودخانه‌های مختلفی از جمله آب آسمان آباد، آب آفتاب، چیگا، زنگوان، پیرمحمد، تلخاب و تنگ گراو و جزمان رود است.
وجود آبشارهای طبیعی از دیگر جاذبه‌های طبیعی این استان است که تصاویر زیبا و دلنشینی را در ذهن گردشگران به یادگار می‌گذارد.
از جمله آبشارهای معروف استان ایلام آبشار دالاهو، چم‌آو و آتباف و سرطاف است که در فصل تابستان میزبان گردشگرانی است که در کنار این جاذبه‌های طبیعی سر می‌کنند. وجود غارهای مختلفی چون غار خفاش، زینگان، ملک و کبوتردان از دیگر جاذبه‌های این استان است که در گرمای تابستان باعث خنکای دل گردشگران می‌شود.
علاوه براین تفرجگاه‌های جنگلی نیز با توجه به انبوه درختان بلوط و بنه (پسته کوهی) در ایلام جذابیت خاصی به این سرزمین بخشیده است که می‌توان به مهمترین آنها شامل بوستان جنگلی چغاسبز، گردشگاه خوران ایوان، ششدار، تنگه دالاهو و کلم بدره اشاره کرد.
● بناها و یادمان های تاریخی
ایلام از جمله استان‌های باستانی و قدیمی کشور است که به ‌سبب قدمت تاریخی و تمدن کهن ایلام باستان، آثار تاریخی و مذهبی قابل توجهی را در خود جای داده است.
از مهمترین این جلوه‌های تاریخی می‌توان به کاخ‌ها، تنگه‌ها و قلعه‌های این استان اشاره کرد. کاخ‌هایی چون کاخ فلاحتی با سردرهای منقوش، آجرکاری و سرستون‌های زیبا که متعلق به دوران قاجاریه است.
همچنین زیارتگاه‌های امامزاده علی‌صالح (ع) از نوادگان امام سجاد(ع)، بقعه جابر بن انصاری، امامزاده سیداکبر و سید ابراهیم ، حاجی بختیار ، امامزاده عباس شیروان و آرامگاه بابا سیف‌الدین از جمله بناهای مذهبی ایلام به شمار می‌رود.
این زیارتگاه‌ها روزانه پذیرای خیل عظیمی از شهروندان ایلامی و استان های غرب کشور است که از نقاط مختلف برای زیارت این مکانها عزیمت می‌کنند. علاوه بر این وجود مساجدی چون جامع ، والی و صاحب الزمان (عج) شهر ایلام، مهران، صالح‌آباد و دهلران هر کدام با ‎ ۹۰سال قدمت از جمله اماکن مذهبی این استان به شمار می‌رود.
● تالابهای ایلام
تالاب‌های استان ایلام از دیگر جاذبه‌های این استان به شمار می‌آید.
تالاب سیاب دریوش ازجمله این تالاب‌هاست که در جنوب غربی بخش ملکشاهی واقع شده است. مساحت آن در حدود چهارهکتار و ارتفاع آن ۲ هزار و ۷۴۰ متر از سطح دریاهای آزاد است.
تالاب زمزم نیز در ۷۴ کیلومتری شرق شهر ایلام واقع شده است. مساحت آن در حدود یک هکتار و ارتفاع آن ازسطح دریاهای آزاد ۶۷۵‌متر است. آب آن به صورت چشمه بوده و دارای آب دائمی است. پوشش گیاهی اطراف آن چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورده و زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش فراهم کرده است.
تالاب «چکر» هم درغرب شهرستان ایلام و در منطقه بولی و در ناحیه چکر قرار دارد. مساحت آن در حدود ۳ هکتار و ارتفاع آن ۶۰۰ متر است. عمق آن در حدود ۵/۲ متر است . این تالاب در منطقه گرمسیری قرار دارد ولی آب آن دائمی است. عمق آن بستگی به میزان بارش در طول سال دارد. منبع آب آن نزولات جوی و چند چشمه جوشان است.