کاشان شهر گنبدهای فیروزه‌ای

کاشان از نخستین خاستگاه‌های تمدن بشری و نظام حکومتی است که حدود ۵ تا ۷ هزار سال قبل، شکوفایی تمدن و فرهنگ را در جنوب غربی خود تجربه کرد. کاشان از شهرهای اصفهان است که در حاشیه …

کاشان از نخستین خاستگاه‌های تمدن بشری و نظام حکومتی است که حدود ۵ تا ۷ هزار سال قبل، شکوفایی تمدن و فرهنگ را در جنوب غربی خود تجربه کرد.
کاشان از شهرهای اصفهان است که در حاشیه کویر مرکزی و مجاورت کوه‌های کرکس واقع است که به لحاظ میراث فرهنگی با دارا بودن بیش از ۱۲۰۰ اثر جزو ۵ شهر اول ایران به شمار می‌رود.
شمیم گل‌های محمدی و دلاویزی گلستان‌های قمصر، نیاسر و برزک هر سال در بهار، هزاران نفر گردشگر را به تماشای گل‌افشانی‌ها و شرکت در آیین سنتی گلابگیران به این شهرستان فرامی‌خواند.
قدم در محدوده۴۸۰ هکتاری بافت کهن و تاریخی شهر که می‌گذاری توانمندی دستان هنرمند استادان معمار را حس می‌کنی که با بهره‌گیری هنرمندانه از شرایط اقلیمی کاشان، ۴۸ محله، ۵۰ گذر، ۷۴ آب انبار، بازار و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی و... را به گونه‌ای شکل داده و ساخته‌‌اند که بیننده را مجذوب و حیران این همه هنر، ظرافت و زیبایی می‌کند.از محله‌های دیرین سلطان امیراحمد، سوریجان، گریچه، آب انبار خان، پامنار، کوشک صفی و... بوی آشنای کاهگل گذرها، برج و باروی سلجوقی و بادگیرهای خشتی با خنکای دلچسب آب انبارها درهم می‌آمیزد و تو را با خود به اوج آرامش و امید می‌برد.پنج دری‌ها، مقرنس‌ها، آیینه ‌ خانه‌ها و گچ‌کاری‌ها و سایر خصوصیات خانه‌های بروجردی‌ها، طباطبایی‌ها، عباسیان، احسان، قرائتی، تبریزی‌ها، عطارها، آل‌یاسین، تاج ، عامری‌ها و... گوشه‌ای از معماری ایران اسلامی را در حافظه تاریخ برای ابد زنده نگه‌داشته و جاود‌ان ساخته‌اند. گرمابه‌های سنتی فین، سلطان امیر احمد، خان، میدانگاه آقا، ملاقطب و میرعماد، مجموعه بازار بزرگ شهر و راسته‌های مسگرها، عطارها، فرش‌فروش‌ها، کفاش‌ها، زرگرها و بزازها همچنین تیمچه‌ها و کاروانسراهای کاشان از دیرباز تا هنوز پر از مسافر و تاجر و خاطره تاریخی است.
گنبدهای فیروزه‌ای، درخشش اسلیمی‌های بقاع متبرکه بویژه آستان امامزاده سلطان علی بن محمد باقر(ع) در مشهد اردهال، بقعه سلطان امیراحمد، بابا افضل‌الدین مرقی و شاهزاده ابراهیم در فین، مسجد و مدرسه آقابزرگ، شبستان و محراب قدیمی مساجد «جامع، امام(ره)‌ و میرعماد» هریک جلوه‌هایی از هنر و فرهنگ و تمدن است که از نهاد هنر دوست کاشانی‌‌ها متجلی شده‌اند.
عروس باغ‌های ایرانی، باغ تاریخی فین از عهد باستان همچنان سبز است. شما آخرین تجدید بنای این باغ را می‌نگری که یادگار دوره صفوی است. کوشک و عمارت مرکزی باغ، چشمه سلیمانیه، حوض جوش، فواره‌ها و... عبرت‌های تاریخی را هر بهار در این سرا با نشاط و سبز درمی‌یابی.۴ طاقی، غار رئیس و آبشار نیاسر پدیده‌هایی دیگر از طبیعت زیبا و دیدنی کاشان است.

فروغ صالحی شهرابی