ایلام ناشناخته

استان ایلام به دلیل ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متعدد از جاذبه‌های طبیعی بسیاری برخوردار است که متاسفانه در بخش گردشگری و اکوتوریسم ناشناخته مانده است. شهر تاریخی ماداکتو (پایتخت …

استان ایلام به دلیل ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متعدد از جاذبه‌های طبیعی بسیاری برخوردار است که متاسفانه در بخش گردشگری و اکوتوریسم ناشناخته مانده است. شهر تاریخی ماداکتو (پایتخت تابستانه ساسانیان)‌ در دره‌شهر، شهر تاریخی سیروان در روستای کارزان شیروان چرداول، دره تاریخی کزآباد در هلیلان و تنگ شیرز و سنگ رستم در زردلان را می‌توان از جاذبه‌های توریستی این استان نام برد. همچنین دریاچه دوقلوی سیاه‌گاوآبدانان که دارای ۳ هکتار مساحت است و در ۲۴ کیلومتری بخش سدآب باغ از توابع شهرستان آبدانان قرار دارد یکی از همین جاذبه‌هاست. این دریاچه دارای دو دریاچه بیضی شکل است که توسط رودخانه سیاه گاو از هم جدا شده است که همین مساله زیبایی این دریاچه را دوچندان کرده است. چشمه قیر شهرستان دهلران نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان ایلام است. در این چشمه آب گرم همراه با قیر طبیعی جاری است که آب این حوضچه را کاملا سیاه رنگ کرده است.
غار شگفت‌انگیز زینه‌گان هم غار روبازی است که بیش از یک کیلومتر طول دارد و دارای آب فراوان، دهلیزهای آبگیر، قندیل‌های متعدد و آبچکان‌های طبیعی بسیاری است که هوای داخل غار را بسیار سرد و مطبوع کرده است. در حالی که گرمای منطقه صالح‌آباد در فصل تابستان به ۴۰درجه سانتی‌گراد می‌رسد، دمای داخل غار بسیار پایین است و گفته می‌شود اختلاف دمای این دو به ۵۰ درجه هم می‌رسد به همین دلیل نام این غار را بهشت نامیده‌اند.
از سوی دیگر تالاب‌های بکر استان ایلام این استان را به منطقه‌ای ویژه برای مهاجرت پرندگان تبدیل کرده است. هر ساله پرندگان بسیاری از مناطق دیگر به این تالاب‌ها مهاجرت و فصل زمستان و بهار خود را در این منطقه سپری می‌کنند که تماشای این پرندگان بر روی این تالاب‌ها برای هیچ هموطنی خالی از لطف نیست و نخواهد بود.
تمامی این نمونه‌ها نشان می‌دهد که استان ایلام به دلیل پتانسیل‌های مختلف طبیعی که در زمینه گردشگری‌، ناشناخته مانده است به توجه نیاز دارد؛ لذا راه‌اندازی تورهای طبیعت درمانی از طریق چشمه‌های آب گرم، تورهای کوهنوردی، تورهای آبی و تورهای غارنوردی که همه آنها در این استان کاربرد خوب و فراوانی دارد می‌تواند این منطقه را به یک منطقه توریستی ایده‌آل تبدیل کند.

طاهرجمشیدزاده