۱۲ اسفند سال ۱۳۲۴ ـ اعتراض دکتر مصدق به شوروی

دکتر مصدق نماینده تهران در مجلس شورای ملی در جلسه ۱۲ اسفند سال ۱۳۲۴ به شوروی که حاضر به خارج ساختن نیروهایش از ایران نمی شد اعتراض کرد و سران مسکو را افرادی خواند که به تعهد خود …

دکتر مصدق نماینده تهران در مجلس شورای ملی در جلسه ۱۲ اسفند سال ۱۳۲۴ به شوروی که حاضر به خارج ساختن نیروهایش از ایران نمی شد اعتراض کرد و سران مسکو را افرادی خواند که به تعهد خود و میثاقهای جهانی و موازین بین المللی که ضامن رعایت حقوق ملتهاست بی اعتنا هستند و بااین کار خود، حاکمیت ملتها و صلح جهانی را به مخاطره می افکنند و کره زمین را به صورت جنگلی که قوی ضعیف را پاره می کند در می آورند و از این راه، تمدن بشر راتضعیف و خارج از اخلاقیات می سازند. وی گفت که مماشات با رهبران مسکو بر میزان توقعات آنان می افزاید؛ جهان حساب و کتاب دارد باید با سماجت قضیه را دنبال کرد.
دکترمصدق گفته بود که رهبران مسکو باید بدانند که ایران با تاریخ درخشان و مردم وطندوست خود اروپای شرقی نیست و با تجربه از ۱۴۰ سال گذشته نمی خواهد که دست نشانده شود.
با انعکاس این مطالب در رسانه های جهان، کمتر از سه هفته بعد ترومن رئیس جمهوری آمریکا به شوروی اخطارکرد که اگر نیروهایش را از ایران خارج نسازد آمریکا هم نیرو به ایران خواهد فرستاد.