جواد مجابی (۱۳۱۸-)

جواد مجابی در سال ۱۳۱۸ در قزوین به دنیا آمد. وی شاعر، نقاش، محقق ادبی-هنری، روزنامه نگار، طنزپرداز، نمایشنامه نویس، فیلمنامه‌نویس و داستان نویس است. از او تا به حال ده‌ها کتاب …

جواد مجابی در سال ۱۳۱۸ در قزوین به دنیا آمد. وی شاعر، نقاش، محقق ادبی-هنری، روزنامه نگار، طنزپرداز، نمایشنامه نویس، فیلمنامه‌نویس و داستان نویس است.
از او تا به حال ده‌ها کتاب در زمینه داستان منتشر شده است. وی اوایل دهه ۴۰ لیسانس حقوق و دکترای اقتصاد را از دانشگاه تهران گرفت. ۱۹ سال کارمند دادگستری و بعد کارشناس فرهنگی وزارت فرهنگ و هنر بود.
همزمان، روزنامه نگاری حرفه‌ای را در بین سال‌های ۱۳۴۷-۱۳۵۸ در روزنامه اطلاعات با عنوان دبیر فرهنگی روزنامه ادامه داد. بعدها با مجلات ادبی ایران از جمله فردوسی، جهان نو، خوشه، آدینه و دنیای سخن همکاری داشت.
از او بیش از ۵۰ اثر چاپ شده است که عمدتاً شامل ۸ مجموعه شعر، ۴ مجموعه داستان کوتاه ، ۹ رمان، چندین نمایشنامه و فیلمنامه و داستان کودکان و آثار طنز و طرح‌های هجایی و چند مجموعه مقالات و چند شناخت‌نامه ادبی درباره نویسندگان و شاعران ایران است.
علاوه بر انتشار شعرها و رمان‌ها و داستان‌ها، کار عمده او، تحقیق درباره نوپردازان هنرهای تجسمی ایران است که بالغ بر ۶ جلد می‌شود، که تاریخ تحلیلی زندگی و آثار نقاشان و مجسمه سازان ۵۰ سال اخیر است.
مجابی همسر و دو فرزند دارد و به عنوان طنز پرداز مدرن شهرت دارد و طنز را در شکل‌های مختلف کلامی و تصویری تجربه کرده است. نقاشی مدرن را به تفنن تجربه و چند نمایشگاه از کارهای خود عرضه کرده است.
● برخی از آثار جواد مجابی:
▪ فصلی برای تو، دی ماه ۴۴
▪ زوبینی برقلب پاییز، ۴۹
▪ پرواز در مه، ۵۶
▪ بر بام بم، ۷۱
▪ سفرهای ملاح رویا، ۷۲
▪ پوپکانه، ۷۴
▪ شعرهای من و پوپک، ۷۹
▪ دری به شاد خویی، ۷۹
▪ سفرهای ملاح رویا(۵ کتاب)، ۸۱
▪ سال های شاعرانه(۳ کتاب)، ۸۲
▪ شعر بلند تامل(۴ کتاب)، ۸۲
▪ یادداشت های آدم پرمدعا، ۴۹
▪ آقای ذوزنقه، ۵۰
▪ یادداشت های بدون تاریخ، ۵۸
▪ نیشخند ایرانی(۴کتاب)، ۸۲
▪ پسرک چشم آبی، ۵۱
▪ سیبو و سار کوچولو، ۵۵
▪ پنیر بالای درخت، ۵۷
▪ پنج داستان کودکان
▪ من و ایوب و غروب، ۵۱
▪ کتیبه، ۵۶
▪ دیوساران، ۵۹
▪ از دل به کاغذ، ۶۹
▪ قصه روشن، ۸۰
▪ کتیبه و ایوب، ۸۴
▪ شهر بندان، ۶۶
▪ شب ملخ، ۶۹
▪ مومیایی، ۷۲
▪ فردوس مشرقی، ۷۲
▪ عبور از باغ قرمز، ۷۲
▪ عبور از باغ قرمز، ۷۷
▪ برج های خاموش، ۷۸
▪ لطفاً درب را ببندید، ۷۹
▪ باغ گمشده، ۸۱
▪ یکی و آن دیگری