نورپردازی خانه

اگر صبح‌ها با سردرد از خواب بیدار می‌شوید، چشم‌هایتان می‌سوزد،‌ هاله‌ای قرمزرنگ اطراف مردمک چشم‌هایتان دیده می‌شود یا اگر از همان اولین ساعات شروع روز، عادت به بدخلقی …

اگر صبح‌ها با سردرد از خواب بیدار می‌شوید، چشم‌هایتان می‌سوزد،‌ هاله‌ای قرمزرنگ اطراف مردمک چشم‌هایتان دیده می‌شود یا اگر از همان اولین ساعات شروع روز، عادت به بدخلقی و پرخاشگری دارید، بد نیست بدانید این حالت‏ها ممکن است به خاطر نورپردازی نامناسب در خانه باشد. نورپردازی خوب موجب می‌شود احساس بهتری داشته باشید.
برای نورپردازی مناسب در خانه یک شمای انعطاف‌پذیر نوری لازم است به نحوی که برای تمامی‌ ساعات روز مناسب باشد و به اتاق‌های شما در هر لحظه از شبانه‌روز، حالتی خوشایند ببخشد. نورپردازی باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که با فشاردادن یک کلید ساده، به‌راحتی بتوانید نور اتاق را زیاد یا کم کنید و به عنوان مثال اتاق خود را از یک اتاق نورانی، به یک اتاق آرام با نوری ملایم که برای خوردن شام مناسب است، تبدیل کنید. نور طبیعی، بهترین نور استنور طبیعی، بهترین و مناسب‏ترین نوری است که یک خانه می‌تواند داشته باشد. نور طبیعی روز بیشترین سازگاری را با بدن انسان دارد.
همچنین با استفاده از این نور در مصرف برق صرف جویی می‏شود. نور خورشید خاصیت ضدمیکروبی هم دارد و بهتر است برای بهداشت بیشتر در خانه پرده‏ها را کنار بزنید و اجازه بدهید نور شفابخش خورشید در خانه بتابد. بهترین نوع روشنایی مصنوعی هم روشنایی نزدیک به نور طبیعی روز یعنی ترکیبی از نور زرد و سفید است. در صورت استفاده از نور مصنوعی بهتر است از نورهای تک رنگ استفاده نکنید و با استفاده از لامپ‏هایی با نور زرد در کنار لامپ‏هایی با نور سفید ترکیبی نزدیک به روشنایی طبیعی روز در خانه ایجاد کنید. به هر حال توصیه می‏شود تا جای ممکن روشنایی مورد نیاز خانه را از نور طبیعی تامین کنید اما کیفیت نور در هر قسمت خانه متفاوت است و بستگی به جهت اتاق‌ها دارد. شاید بد نباشد نگاهی به نحوه نور اتاق‌ها با توجه به جهت قرارگرفتن‌شان در عرض و طول جغرافیایی بیندازیم. اتاق‏های رو به شمالاین اتاق‌ها سرد هستند. نور زننده‌ای دارند و نور مستقیم خورشید به آنها نمی‌تابد. هنرمندان نقاش معمولاً اتاق کار خود را رو به شمال انتخاب می‌کنند تا در نور آن، بهتر بتوانند رنگ‌ها و طیف‌های مختلف را تشخیص بدهند.
اتاق‏های رو به شرقاولین اتاق‌هایی که با طلوع خورشید روشن می‌شوند، اتاق‌های شرقی هستند اما بعد از گذشت چند ساعت از زمان طلوع، سایه‌ای بلند و طولانی‌مدت بر این اتاق‌ها سایه می‌افکند و طی روز دیگر خبری از نور خورشید در این اتاق‌ها نیست. بهتر است برای تعدیل‌ نور شدید و خیره‌کننده آفتاب در زمان طلوع، در این اتاق‌ها از نور مصنوعی استفاده شود. با این کار می‌توان در اواسط روز نیز تا حد ممکن، نور طبیعی روز را به نوعی در این اتاق‌ها ایجاد کرد. این کار برای اتاق‌های رو به شمال هم کارایی دارد. اتاق‏های رو به جنوبنور و گرمای خورشید در تمام مدت روز در این اتاق‌ها وجود دارد. البته ممکن است طی روز و در فصل‌های مختلف، کیفیت و میزان آن اندکی تغییر کند. بهتر است آشپزخانه، اتاق نشیمن و هر جایی که معمولا مدت زمان زیادی را طی روز در آنجا می‌گذرانید، رو به جنوب باشد. اتاق‏های رو به غربدر گرم‌ترین ساعات روز، نور خورشید به این اتاق‌ها می‌تابد و زمانی که نور شدید است، چشم را آزار می‌دهد. بعدازظهرها در این اتاق‌ها سایه می‌افتد و نور خورشید، ملایم‌تر می‌شود. نور در گوشه و کنار خانهوجود نور مناسب در آشپزخانه اهمیت زیادی دارد.
آشپزخانه محل مناسبی برای رشد میکروب‏هاست و لازم است در آن از نور طبیعی استفاده شود و هر روز پرده‏ها کنار زده و پنجره‏ها باز شوند تا ضمن تابش نور خورشید هوای تازه هم در آشپزخانه جریان پیدا کند. استفاده از نور مصنوعی و روشنایی موضعی هم در آشپزخانه لازم است. افتادن سایه کابینت و هود روی دید مشکل ایجاد می‏کند و نبود نور کافی در آشپزخانه احتمال وقوع حوادثی مانند بریدگی و سوختگی را افزایش می‏دهد.نورپردازی مناسب در اتاق خواب به شما این امکان را می‌دهد کــه بعد از یــک روز سخــت کاری، خوابـــی راحــت داشته باشید. البته این را فراموش نکنید که منظورمان این نیست که اتاق خواب باید تاریک باشد تا خوب بخوابید. بهترین نور برای اتاق خواب، نور کنار تخت‌خواب است که برای مطالعه و حتی دیدن تلویزیون خوب است و حتی اگر هم‌اتاقی شما بخواهد بخوابد، چشمانش را آزار نمی‌دهد.
می‌توانید برای نور کنار تخت‌خواب‌تان از آباژورهای کنار تختی استفاده کنید یا نوری را در قسمت بالایی تخت خود تعبیه کنید و یا روشنایی‌های دیوارکوب در اتاق خود نصب کنید. استفاده از نورهای صورتی و آبی رنگ نیز در اتاق خواب توصیه شده است.راهروها، راه‏پله‏ها و محل‏های عبور و مرور هم باید نور کافی و مناسب داشته باشند. نبود نور کافی در این نقاط ممکن است موجب بروز حوادثی مانند زمین خوردن و لیز خوردن و در پی آن ضربدیدگی و شکستگی شود. این مناطق در خانه‏هایی که ساکنان آن سالمند هستند و قدرت بینایی‏شان کمتر از دیگران است به نور بیشتری احتیاج داردنقل از هفته نامه سلامت


علیرضا گودرزی مقدم