مهندس عباسعلی منیعی

مهندس عباسعلی منیعی در سال ۱۲۹۸ شمسی در شهرستان تبریز متولد شد . ایشان پس از اخذ مدرک کارشناسی رشته مهندسی کشاورزی از دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۲ مدرک کارشناسی ارشد همان رشته …

مهندس عباسعلی منیعی در سال ۱۲۹۸ شمسی در شهرستان تبریز متولد شد . ایشان پس از اخذ مدرک کارشناسی رشته مهندسی کشاورزی از دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۲ مدرک کارشناسی ارشد همان رشته را از دانشگاه کشاورزی یوتا در آمریکا اخذ کرد.ایشان از سال ۱۳۳۶ در کنار سایر پستهای مدیریتی تدریس در مراکز آموزش عالی را شروع کرد و در دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاههای تهران، شیراز و تربیت مدرس تدریس نمود. کتاب "مبانی علمی پرورش درختان میوه" تالیف عباسعلی منیعی ، در دوره نهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.
▪ گروه : کشاورزیرشته : مهندسی کشاورزی
▪ تحصیلات رسمی و حرفه ای : عباسعلی منیعی پس از گذراندن دوره متوسطه در سال ۱۳۱۸ موفق به اخذ درجه کارشناسی در رشته مهندسی کشاورزی از دانشگاه تهران گردید و در سال ۱۳۳۲ نیز به اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.S) از دانشگاه کشاورزی یوتا در آمریکا نائل آمد.
▪ مشاغل و سمتهای مورد تصدی : عباسعلی منیعی از سال ۱۳۱۹ وارد خدمات دولتی شد و در مشاغل مختلفی انجام وظیفه نمود که از آن جمله می‌توان از ریاست سازمان توسعه استان سیستان بلوچستان در سالهای ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ و معاونت امور زراعت وزارت کشاورزی و در حال حاضر از مشاورت عالی حوزه معاونت باغبانی وزارت کشاورزی نام برد.
▪ فعالیتهای آموزشی : عباسعلی منیعی از ۱۳۳۶ امر تدریس در مراکز آموزش عالی را شروع کردند و در دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاههای تهران، شیراز و تربیت مدرس دروس مربوطه را تدریس نموده‌اند.
▪ جوائز و نشانها : کتاب "مبانی علمی پرورش درختان میوه" تالیف عباسعلی منیعی ، در دوره نهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.
▪ چگونگی عرضه آثار : عباسعلی منیعی مقالات متعددی را به رشته تحریر درآورده و در مجلات کشاورزی به چاپ رسانده است.
▪ آثار : زندگی یک گیاه ویژگی اثر : ترجمه و تدوین۲ سیب و گلابی و به ویژگی اثر : تالیف۳ مبانی علمی پرورش درختان میوه
▪ ویژگی اثر : تالیف،این کتاب در دوره نهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و برگزیده شده است.
آشنایی با کتاب :«مبانی علمی پرورش درختان میوه»: بدیهی است که کشاورزی و تولید مواد غذایی از اساسی‌ترین مسائل کشور است و مدت‌ها بود که انتظار می‌رفت تا محققان و دانش پژوهشان این رشته تحقیقی ارائه دهند تا اینکه مؤلف کتاب از مبانی علمی پرورش درختان میوه» این مهم را تا حدود زیادی انجام دادند، نویسنده با بیش از چهل سال تجربه علمی و عملی مربوط به دروس نوین باغداری، اقدام به تألیف یک رشته کتابهای علمی در زمینه میوه نموده که اولین جلد آن به صورت کتاب در آمده است، ویژگی‌ کتاب پاسخگوئی به سئوالات بنیادی در زمینه پرورش درختانی میوه به طور اعم و درختان مثمر سردسیری و نیمه سردسیری به طور اخص است.