بیشتر مراقب دست هایتان باشید

دست ها اعضایی از بدن شماست که بیشتر از همه جلوی چشم قرار دارد در صورتی که شاید شما کمتر به آن ها توجه کنید دست های شما علاوه بر گره زدن بند کفش، خردکردن سبزی و گرفتن شماره تلفن پزشک، …

دست ها اعضایی از بدن شماست که بیشتر از همه جلوی چشم قرار دارد در صورتی که شاید شما کمتر به آن ها توجه کنید دست های شما علاوه بر گره زدن بند کفش، خردکردن سبزی و گرفتن شماره تلفن پزشک، هزاران کار ریز و درشت دیگر انجام می دهد و از طرفی می تواند نشانه ای از وضعیت جسمی و سلامت شما به حساب آید. در این مطلب از «MSNBC» به اهمیت و کاربرد دست ها برای حفظ سلامت و کمک گرفتن از آن ها اشاره می کنیم؛
۱) از پرخوری در رستوران جلوگیری کنید؛ حجم وعده غذا علت اصلی پرخوری شما هنگام بیرون رفتن برای صرف غذاست. برای کنترل کالری از کف دست استفاده کنید.
حدود ۸۵گرم گوشت و یا ماهی به اندازه کف دست است.
۲) سوخت و ساز بدن را سالم نگه دارید؛
این که ناخن انگشتان شما بیش از حدمعمول بریده و شکننده است، می تواند علائم «hyper thy roidism» باشد که مقدار کم و یا بیش ازحد هورمون های تیروئید را نشان می دهد.
علائم رایج دیگر این عارضه عبارت است از نداشتن قدرت تمرکز، کاهش وزن بدون علت، احساس گرما و گرسنگی در طول روز. علائم عادی این عارضه شامل خستگی مفرط، درد مفصل و عضلات، افزایش وزن و احساس سرما در طول روز است.
۳) موهای خود را ماساژ دهید؛ برای داشتن موهای پرپشت به جای این که موها را دائما برس بزنید و سشوار و صاف کنید، پوست سر خود را با انگشتان ماساژ دهید. این کار باعث تحریک پیاز مو و پرپشتی موها خواهد شد. نوک انگشت را روی پیشانی روی خط مو قرار دهید و با ماساژدادن به سمت پشت، نفس خود را بیرون دهید. این عمل را روزی ۱۰بار تکرار کنید.
۴) با سرماخوردگی و آنفلوآنزا وداع کنید؛
دست ها منبع آلودگی و تجمع میکروب هاست و از این رو مهم ترین منبع بیماری و آلودگی فرد به حساب می آید هربار که کلید آسانسور را فشار دهید، به دستگیره تردمیل دست بزنید و در را باز کنید دست هزاران جرم و آلودگی را به خود می گیرد. به همین خاطر، شستن دست بهترین روش جلوگیری از بیماری است. دست های خود را به مدت ۲۰ثانیه با صابون و آب داغ بشویید و لابه لای انگشتان و زیر ناخن ها را فراموش نکنید در صورتی که به آب دسترسی ندارید از تمیزکننده دست استفاده کنید.
۵) ظاهر جوان تری پیدا کنید؛
از روی دست ها می توان سن واقعی فرد را تشخیص داد. حتی در دهه ۳۰ و ۴۰زندگی علائمی مانند اثر آسیب های نور خورشید، پیری طبیعی، خشکی، لکه های قهوه ای متفرقه و نازک شدن پوست می تواند روی دست ظاهر شود. فرسودگی دست ها به علت فعالیت های روزمره می تواند دست ها را چین و چروک کند. برای جلوگیری از آن همان گونه که به صورت رسیدگی می کنید از پوست دست نیز غافل نشوید. به عبارت دیگر به طور منظم دست های خود را مرطوب کنید، از ضدآفتاب و کرم های حاوی رتینول و آنتی اکسیدان استفاده کنید.
۶) از حالت تهوع جلوگیری کنید؛
آیا معمولا دچار ماشین گرفتگی می شوید؟ پس قبل از مسافرت طولانی جاده ای از تکنیک طب فشار بهره ببرید. طی ۴ آزمایش و بررسی انجام شده مشخص شد تحریک نقطه ای مچ دست به طور موثری حالت تهوع بر اثر حرکت را کاهش می دهد. بین ۲ تاندون مچ دست را که حدود ۳ انگشت زیر کف دست قرار دارد فشار دهید تا از حالت تهوع جلوگیری شود.
۷) از سکته قلبی پیش گیری کنید؛
آزمایش های پیشرفته قلب می تواند از طریق بررسی انگشت، سلامت فرد را قبل از بروز علائم آشکارتری ارزیابی کند. تمامی رگ های خونی حتی آن هایی که در انگشت اشاره است با تولید ماده شیمیایی باعث انقباض و لخته شدن خون می شود و روی عملکرد رگ ها تاثیر می گذارد. تغییرات منفی در این سلول ها از سال ها قبل نشان دهنده علائم ناراحتی های قلبی است.
۸) از گردش خون سالم در بدن مطمئن شوید:
آیا دست های شما همیشه سرد است؟ به گفته کارشناسان این حالت معمولا جای نگرانی ندارد و در واقع می تواند نشانه سالم بودن فرد نیز باشد. در افراد سالم که فشارخون آنان پایین است اغلب تمرکز جریان خون در اندام های بدن باعث می شود اندام های انتهایی مخصوصا دست و پا سرد شود.