۲۰ دسامبر ۲۰۰۳  ـ قذافی از معارضه طولانی با آمریکا دست برداشت - سیاست آمریکا مبنی بر نداشتن معازض

معمر قذافی رهبر لیبی پس از یک مقاومت دهها ساله ۲۰ دسامبر ۲۰۰۳ از سر راه سیاست آمریکا کنار رفت و اعلام داشت که از تلاش برای ساختن هرگونه اسلحه کشتار جمعی منصرف شده و درهای کشورش …

معمر قذافی رهبر لیبی پس از یک مقاومت دهها ساله ۲۰ دسامبر ۲۰۰۳ از سر راه سیاست آمریکا کنار رفت و اعلام داشت که از تلاش برای ساختن هرگونه اسلحه کشتار جمعی منصرف شده و درهای کشورش به روی بازرسان مربوط بازاست. گفته شده است که اشغال نظامی عراق باعث ترس و نگرانی قذافی شده بود. دولت صدام حسین هم متهم به تلاش برای ساختن سلاح کشتار جمعی شده بود.
در طول مقاومت، یک بار لیبی مورد حمله هوایی آمریکا قرارگرفت و متحمل تلفات و خسارات شد و تحریم آن از سوی دولت آمریکا با این که حاضر به پرداخت غرامت به بازماندگان انفجار پرواز ۱۰۳ پان امریکن شده و فهرست بلند بالای ممنوع الخروج ها را لغو کرده بود تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت.
از دهه ۱۹۸۰ که هنوز شوروی بر سر پا بود، سیاست آمریکا بر این پایه قرار گرفته است که معارض نداشته باشد ـ کوچک و یا بزرگ. برای آمریکا دارندگان اسلحه استراتژیک و نیز افراد نیرومند یکدنده، هر دو خطر محسوب می شوند. افراد نیرومند از جمله مائو، هوشی مین، تیتو، نهرو، ناصر، سوکارنو، دوگل و آلنده از این دنیا رفتند و صدام حسین اعدام شده است . ماندلا و فیدل کاسترو بازنشسته شده اند. دولت فدرال آفریقای جنوبی داوطلبانه و بدون سر و صدا از سلاحهای اتمی اش دست برداشت، قذافی کوتاه آمد ولی افراد و دولتهای دیگری جای آنها را گرفته اند از جمله ایران، ولادیمیر پوتین در روسیه، دولتهای بولیوی، اکوادور، موگابه (در زیمبابوه)و گروهها از جمله القاعده، طالبان و ... و افراد و به تازگی وبلاگ دارها. کره شمالی هم آمریکا را بازی می دهد و مقامات آمریکایی می دانند به علت موقع جغرافیایی و ساختار سیاسی و قدرت نظامی کره شمالی، به مصلحت واشنگتن نیست فعلا جز با مسالمت (فرمول فروپاشی شوروی) با آن درگیر شد.