۱۷ آبان: در شهر چه گذشت؟

● رفتارها این روز‌ها اغلب شهروندان به زیبایی شهر و جلوه‌های بصری جالب آن اهمیت می‌دهند و در حفظ و نگهداری آن می‌کوشند حتی برخی سعی می‌کنند به طور خودجوش در زیبایی شهر سهم داشته …

● رفتارها
این روز‌ها اغلب شهروندان به زیبایی شهر و جلوه‌های بصری جالب آن اهمیت می‌دهند و در حفظ و نگهداری آن می‌کوشند
حتی برخی سعی می‌کنند به طور خودجوش در زیبایی شهر سهم داشته باشند. برای نمونه در حالی که برخی افراد بی‌توجه، روی سیمان‌های خیس، جای پای ناهنجاری را ثبت می‌کنند، آنها تراسی را که مشرف به کوچه و خیابان است همیشه پاک و پاکیزه نگاه داشته و با گل و گلدان ویترین شهر را زیبا می‌کنند.
در این میان برخی مدیران ساختمان نیز در این فرهنگ‌سازی نقش عمده‌ای ایفا کرده و برای نمونه به تمام واحد‌های ساختمان مسکونی توصیه می‌کنند که از گذاشتن بند رخت و غیره در تراس یا جلوی پنجره خودداری کنند.
حتی در برخی موارد سیم آنتن نیز جزء نباید‌های نمای ساختمان می‌شود؛ به طوری که هیچ‌یک از ساکنان حق ندارند سیم آنتن را از نمای ساختمان عبور دهند. آنها باید به وسیله سیستم‌های آنتن‌کشی داخلی و غیره نسبت به این سیم‌کشی اقدام کنند تا نمای ساختمان جلوه نازیبایی پیدا نکند.
به هر حال به نظر می‌رسد این اواخر حرکت‌های مثبتی بین خود مردم در حال شکل‌گیری است. بنابراین به منظور تشویق این حرکت‌ها، مسئولان نیز می‌توانند با برگزاری مراسم‌ نمادین و اهدای جوایز به ساختمان‌ها و مدیران ساختمان‌های پیشرو در این زمینه راه از
بین بردن نازیبایی‌های شهر را هموارتر کنند.
● پارک آبی
گویا به محض بارش باران، زمین بازی برخی بوستان‌های شهر تبدیل به پارک آبی می‌شود. در حالی که اسباب‌بازی‌های متنوع و زمین نرم و مناسبی برای بچه‌ها تدارک دیده شده است اما گاهی آب در برخی بخش‌های پارک جمع شده و بچه‌ها در این محدوده از پارک نمی‌توانند بازی کنند.
به گفته شهروندان بهتر است مسئولان پارک به محض بارش باران این بخش از پارک را پاکسازی و خشک کنند؛ زیرا چنانچه بچه‌ها روی این آب‌ها بیفتند جدای از خطر‌های احتمالی، والدین نیز باید آنها را به زور به خانه ببرند.
● حمل غیر استاندارد بار
طبق مقررات، کامیون‌ها، وانت‌ها و انواع وسایل ویژه حمل بار باید در هنگام بار زدن کالا‌ها، نکات ایمنی را رعایت کنند. برای مثال متناسب با گنجایش بار بزنند و مراقب باشند که ارتفاع بار بیشتر از حد مجاز نباشد.
همچنین استفاده از طناب‌های محکم برای جلوگیری از سقوط بار هم نکته دیگری است. این در حالی است که برخی از کامیون‌ها و وانت‌ها بیشتر از گنجایش بار زده و این امر موجب می‌شود که ارتفاع بار بیش از حد مجاز باشد.
به این ترتیب احتمال سقوط بار در هنگام حرکت کامیون روی دیگر خودرو‌ها و ایجاد سانحه‌های ناگوار وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود در مورد حمل بار استاندارد بیشتر دقت شود و همچنین با موارد تخلف هم برخورد جدی‌تری صورت گیرد.
● جلسات اجباری
سال‌هاست که در مدارس جلسات اولیا و مربیان به منظور کمک به حل مشکلات مدارس و هماهنگی بیشتر بین اولیا و مربیان برگزار می‌شود. معمولا همه والدین سعی می‌کنند در این جلسات شرکت کنند و تعدادی هم به عنوان هیات مدیره انتخاب می‌شوند که مسئولیت بیشتری دارند.
این در حالی است که در برخی مدارس شرکت در این جلسات اجباری می‌‌شود و اگر در مواردی والدین دانش‌آموزان به علت مشغله کاری نتوانند در جلسه حضور یابند از نمره انضباط فرزندشان کسر خواهد شد.
با توجه به اینکه در مواردی امکان حضور والدین در این جلسات به علت مشغله کاری یا هر مورد دیگری وجود ندارد و در این زمینه دانش‌آموزان مقصر نیستند، بهتر است تمهیدات دیگری اندیشیده شود تا دانش‌آموزان بی‌جهت با کسر نمره مواجه نشوند. شاید برگزاری جلسه در روز‌های پنجشنبه و جمعه این مشکل را تا حدود زیادی حل کند.