مظهر تقوا و خلوص

آیت الله سیدروح الله خاتمی شامگاه دوشنبه ۵ آبان ۱۲۸۵ (۱۰ رمضان ۱۳۲۴ قمری) در اردکان دیده به جهان گشود. در ابتدا نام اصلی او «محمد» و لقبش «روح الله» بوده است، اما چون از همان ابتدا …

آیت الله سیدروح الله خاتمی شامگاه دوشنبه ۵ آبان ۱۲۸۵ (۱۰ رمضان ۱۳۲۴ قمری) در اردکان دیده به جهان گشود. در ابتدا نام اصلی او «محمد» و لقبش «روح الله» بوده است، اما چون از همان ابتدا او را «روح الله» می خوانده اند، شناسنامه اش را نیز به همین نام گرفتند. پدر و مادرش از خانواده یی روحانی بودند. او با همنشینی پدر و مادر خود توانست فارسی و عربی را به خوبی بیاموزد و از ۱۳ سالگی نیز به عنوان طلبه به آموختن علوم دینی در زادگاه خود تحت نظر پدر پرداخت. سیدروح الله خاتمی تحصیلات تکمیلی خود را در حوزه علمیه اصفهان به سرانجام رسانید و از آیت الله فشارکی اجازه اجتهاد گرفت. حاج میرزا علی آقای شیرازی، شیخ محمد خوانساری، سیدمحمد نجف آبادی و حاج رحیم ارباب از جمله استادان او بودند.
وی در اردکان به فعالیت های مذهبی و سیاسی در مخالفت با حکومت رضاشاه پرداخت و در کنار آن هیچ گاه از مبارزه با تحجر و مقدس مآبی غافل نشد. هنگامی که نخستین جرقه های انقلاب اسلامی با سخنان امام خمینی در سال ۱۳۴۱ شمسی شعله ور شد، به وی پیوست و فعالیت سیاسی خود را شدت بخشید و یکی از ارکان انقلاب اسلامی را در یزد و اردکان پی افکند.پس از پیروزی انقلاب، وی با حکم آیت الله خمینی به عنوان امام جمعه اردکان و پس از ترور آیت الله صدوقی به سمت امام جمعه و نماینده امام در یزد منصوب شد.این فقیه عالیقدر در مدت حیات پربارش به ترویج اخلاق، قسط و عدل و آزادی پرداخت و شاگردان و مستمعان ایشان همه فضایل نیکوی انسان را نه تنها از زبان وی که از منش و رفتار آن بزرگوار درک می کردند. آیت الله سیدروح الله خاتمی روز پنجم آبان ماه ۱۳۶۷ شمسی درگذشت. امام خمینی در پیامی وی را «یکی از چهره های تقوا، خلوص و ایمان» توصیف کرد.