۳۰ اکتبر  ۱۲۷۰ ـ هشتمین لشکر کشی صلیبیون اروپا به شرق - سودی که اروپاییان از آشنایی با علم، هنر، ادبیات و صنعت مشرق زمین بردند

سی ام اکتبر سال ۱۲۷۰ میلادی، محاصره شهر تونس توسط صلیبیون هشتم با عقد یک قرارداد پایان یافت. طبق این قرارداد، سلطان تونس پذیرفت که به مبلغان مسیحی و بازرگانان اروپایی در قلمرو …

سی ام اکتبر سال ۱۲۷۰ میلادی، محاصره شهر تونس توسط صلیبیون هشتم با عقد یک قرارداد پایان یافت. طبق این قرارداد، سلطان تونس پذیرفت که به مبلغان مسیحی و بازرگانان اروپایی در قلمرو خود آزادی عمل بدهد. علت شروع حمله دسته هشتم صلیبیون از تونس این بود که آن را کلید فتح مصر و شمال آفریقا تشخیص داده بودند ولی پس از پیاده شدن در ساحل تونس، بیشتر نظامیان اروپایی دچار بیماری جهاز هاضمه شدند و به ناچار از در مصالحه با سلطان تونس درآمدند. یکی از سلاطین اروپا که در این لشکرکشی شرکت کرده بود بر اثر همین بیماری مرموز در کنار باروی شهر تونس درگذشته بود.
لشکرکشی های اروپائیان در قرون وسطا به خاورمیانه معروف به «جنگهای صلیبی» به بهانه نجات تربت عیسی بن مریم و خارج کردن زادگاه وی از دست مسلمانان صورت می گرفت که جز پیروزی های اولیه به آن هدف خود نرسیدند. ولی، این لشکرکشی ها باعث آشنایی اروپائیان با صنعت، هنر و پیشرفتهای علمی ــ ادبی و نیز ثروت مشرق زمین شد که دو قرن بعد با یافتن راههای دریایی و ساختن اسلحه آتشین، از طریق این راهها اقدام کردند و به تدریج بسیاری از سرزمین های شرق را به زیر یوغ استثمار کشیدند؛ ازجمله چین و هند را.
تلاش اروپاییان برای یافتن راههای دریایی به شرق عمدتا به این دلیل بود که با پیدایش امپراتوری عثمانی راه زمینی به شرق برویشان مسدود شده بود و این امپراتوری مانع بزرگی بر سر راهشان بود که در قرون بعد با بازی های خود آن را تدریجا نابود کردند.