راهکارهای مقابله با تورم

مهار و کنترل « تورم» به دلیل آثار و پیامدهایی که در اقتصاد یک کشور از خود به جای می گذارد، همواره به عنوان یک شاخص اصلی ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت ها مورد توجه قرار دارد. در کلی …

مهار و کنترل « تورم» به دلیل آثار و پیامدهایی که در اقتصاد یک کشور از خود به جای می گذارد، همواره به عنوان یک شاخص اصلی ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت ها مورد توجه قرار دارد. در کلی ترین بیان، تورم عبارت است از افزایش عمومی و مداوم سطح عمومی قیمت ها، بنابراین ویژگی اصلی، تداوم و عمومیت افزایش قیمت هاست لذا افزایش دفعه ای قیمت ها و همچنین افزایش قیمت یک یا چند کالای خاص، تورم به شمار نمی آید. هنوز بین اقتصاد دانان، این اختلاف نظر وجود دارد که تورم در کل بد است یا باید درصدی تورم در جامعه وجود داشته باشد. بسیاری معتقدند یک حداقل تورم برای رشد اقتصادی جامعه لازم است. از آن جا که ما یک جامعه سنتی هستیم که به سمت صنعتی شدن پیش می رویم و با جامعه فرا صنعتی نیز فاصله بسیاری داریم برای گذار از این مراحل نیاز به سرمایه گذاری در بخش اقتصادی داریم. بنابراین وجود مقداری تورم تعریف شده می تواند سرمایه گذار را با انگیزه کسب سود بیشتر به کار ترغیب کند.
● راه های کنترل تورم
الف) کاهش مخارج عمومی دولت
واگذاری موسسات دولتی به بخش خصوصی، ادغام وزارتخانه ها و نهادهای موازی، جلوگیری از ریخت و پاش های دولتی می تواند حجم عظیمی از مخارج دولت را کاهش داده و در نتیجه تقاضای عمومی را تنزل دهد.
ب) افزایش بهره وری و توسعه بخش خصوصی
برای افزایش بهره وری و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده تولیدات باید مدیریت بخش تولیدی به بخش خصوصی واگذار شود تا با این کار از افزایش تورم جلوگیری شود.
ج) جلوگیری از کسری بودجه دولت
مهم ترین راهکار مهار تورم در کشور، جلوگیری از کسری بودجه دولت است. راه نجات ما این است که دولت در حد جیب خود مصرف کند و هزینه تولید را کاهش دهیم که در این حالت به سمت شکوفایی اقتصادی پیش خواهیم رفت.
د) عدم وابستگی اقتصادی به فروش نفت
درآمدهای نفتی می تواند در جهت دهی اقتصاد ما نقش تعیین کننده داشته باشد. هنگامی که درآمدهای نفت کاهش می یابد دولت با کسری بودجه مواجه شده و از طریق افزایش بدون پشتوانه پول سعی در ترمیم بودجه می کند که منجر به تورم خواهد شد. بر عکس افزایش درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت منجر به افزایش ریال با پشتوانه ارزی می شود و اگر در مسیر تولید قرار نگیرد نیز اثرات تورمی خواهد داشت. وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفت و دخالت عوامل مختلف در تعیین نرخ فروش آثار تورمی بر اقتصاد کشور بر جای می گذارد.
ه) دخالت دولت در متغیر نرخ سود یا بهره بانکی
اصل سود بری اصل شناخته شده اقتصادی بوده و برای گردش بهینه هر بنگاه اقتصادی ضروری است و دولت ها از آن به عنوان یک متغیر کارساز اقتصادی استفاده و با افزایش و کاهش آن، روند حرکت اقتصادی را کند یا تند می کنند.

سعیده ابوالحسن نژاد