تازه‌های انسولین

یک یا چند نوبت در روز تزریق انسولین، کار پردردسری است. مخصوصا در کودکان کاری است دل‌خراش. مادری را تجسم کنید که باید شخصا روزی چند بار بدن جگرگوشه خود را سوراخ کند و انسولین تزریق …

یک یا چند نوبت در روز تزریق انسولین، کار پردردسری است. مخصوصا در کودکان کاری است دل‌خراش. مادری را تجسم کنید که باید شخصا روزی چند بار بدن جگرگوشه خود را سوراخ کند و انسولین تزریق کند. اما تازه‌های انسولین می‌تواند نویدبخش این قبیل والدین باشد...
انسولین‌های جدید، به صورت مخلوطی از انسولین شیری (NPH) و انسولین زلال (رگولار) تهیه شده و نیازی به مخلوط کردن آنها نیست.
پمپ‌های جدید انسولین ابداع و به بازار عرضه شده که مانند یک کیف تلفن همراه به کمربند بسته می‌شود و در طی شبانه‌روز چند نوبت انسولین را به زیر پوست به طور اتوماتیک تزریق می‌کند. همچنین سرنگ‌های بدون سوزن تهیه شده که انسولین را با فشارهوا زیر جلد می‌پاشد و دردی احساس نمی‌شود یا قلم‌های مخصوص انسولین که مانند یک خودکار در جیب حمل می‌شود و در صورت لزوم، می‌توان از آن استفاده نمود و با فشار یک دکمه و چرخاندن آن مقدار دلخواه انسولین را به راحتی تزریق نمود. این قلم، یک‌بار مصرف است و ویال انسولین داخل آن تعبیه شده است. این قلم‌ها، هم‌اکنون در ایران در دسترس هستند. برای بیماران نابینا و یا بیمارانی که از سوزن می‌ترسند، سوزن‌های مخفی که دیده نمی‌شود و با فشار یک دکمه، به زیر پوست می‌رود، سوزن‌های بسیار ریز (میکرونیدل)، کامپیوترهای مچی که مانند یک ساعت مچی روی مچ دست بسته می‌شود و وظیفه اندازه‌گیری قند و تعیین دوز انسولین و تزریق انسولین و تمام این کارها را، این دستگاه هوشمند به تنهایی، به عهده می‌گیرد و حتی در مورد هیپوگلیسمی (افت قندخون که از حوادث خطرناک دیابت می‌باشد) اخطار و خبر می‌دهد (یک کامپیوتر کوچک و همه فن حریف است)، وجود دارد. همچنین چسب‌های انسولین (پچ)، قرص‌های انسولین (با قرص‌های ضد دیابت موجود اشتباه نشود)، ژله انسولین، شیاف انسولین و بسیاری وسایل و آلات و ابزار و تکنولوژی‌های نوین انسولین درمانی در راه‌اند و به زودی بیماران دیابتیک از یک زندگی عادی و یک عمر طبیعی و بدون دردسر، برخوردار خواهند شد.
به چند فرآورده بسیار جدید در ارتباط با انسولین، می‌توان اشاه کرد:
▪ انسولین استنشاقی: هم‌اکنون در اروپا مصرف می‌شود ولی در‌ آمریکا استقبال زیادی از آن نشده‌ (به علت بعضی عوارض و محدودیت‌های مصرف)، این دارو مانند داروهای ضدآسم با چند پاف در روز مصرف می‌شود و از طریق بینی و دهان و سپس ریه جذب و وارد جریان خون می‌شود. شرط مصرف آن، سالم بودن ریه و دستگاه تنفس است. در بارداری و در سیگاری‌ها و نیز زیر ۱۸ سالگی ممنوع است.
▪ واکسن دیابت: یک شرکت سوئدی به نام دیامید این واکنش را ساخته و تاکنون ۱۰ درصد کودکان در سوئد، فنلاند، آلمان، انگلیس، هلند، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و اسلوانی، با این واکسن مورد پایش قرار گرفته‌اند و در حال حاضر فاز سوم کارآزمایی خود را می‌گذراند. این واکسن، مخصوص دیابت نوع یک (نوع خودایمنی) است.
▪ شیاف انسولین: توسط شرکت اورامد، تهیه شده و در حال گذراندن کارآزمایی بالینی است (در اروپا). یک تزریق در هفته، نیز در دست تحقیق است.
▪ انسولین خوراکی (با قرص‌های ضد دیابت موجود اشتباه نشود): تولید یک شرکت معتبر که مرحله اول کارآزمایی خود را پشت‌سر گذاشته و مرحله دوم آن روی ۶۰ بیمار از ابتدای ۲۰۰۹ انجام شده است.