توصیه های بهداشتی

▪ کم کاری مادرزادی تیروئید یکی از علل مهم عقب ماندگی ذهنی در کودکان است که با تشخیص و درمان به موقع آن می توان از عقب ماندگی ذهنی کودک پیش گیری کرد، پس در یکی از روزهای سوم تا پنجم …

▪ کم کاری مادرزادی تیروئید یکی از علل مهم عقب ماندگی ذهنی در کودکان است که با تشخیص و درمان به موقع آن می توان از عقب ماندگی ذهنی کودک پیش گیری کرد، پس در یکی از روزهای سوم تا پنجم پس از تولد باید برای انجام آزمایش کم کاری مادرزادی تیروئید و گرفتن خون از پاشنه پا، نوزاد را به مرکز بهداشتی درمانی معرفی شده برد.
▪ مراقبت های ۳ تا ۵ روزگی و ۱۵ روزگی نوزاد در مراکز بهداشتی درمانی زمینه ساز رشد مطلوب و سلامتی نوزاد است. با مراجعه به موقع به مرکز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت محل سکونت و انجام مراقبت های لازم می توان سلامتی را به نوزاد خود هدیه کرد.
▪ مهم ترین مراقبت هایی که در مراکز بهداشتی درمانی برای نوزادان و کودکان انجام می شود عبارتند از ارزیابی کودک از نظر نشانه های خطر، وضعیت عمومی، وزن، قد، زردی، دور سر، وضعیت تغذیه، وضعیت بینایی، وضعیت تکامل، وضعیت واکسیناسیون، وضعیت مکمل های دارویی و همچنین مشاوره با مادر درمورد طرز صحیح شیردهی و بغل کردن نوزاد، مشکلات تغذیه ای، پیش گیری از سوانح و حوادث، روابط متقابل کودک و والدین و ارجاع برای انجام آزمایش هیپوتیروئیدی و شنوایی سنجی است.

واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان