تاثیر ویژگی های دانش آموزان و نظام آموزشی در امر تدریس

انسان موجود پیچیده و شگفت انگیزی است و هنگام رویارویی با یک انسان با دنیای عظیمی روبه رو می شویم که برای پی بردن به ژرفای آن نیاز به مهارت و آگاهی فراوان دارد. ما می توانیم با آشنا …

انسان موجود پیچیده و شگفت انگیزی است و هنگام رویارویی با یک انسان با دنیای عظیمی روبه رو می شویم که برای پی بردن به ژرفای آن نیاز به مهارت و آگاهی فراوان دارد. ما می توانیم با آشنا شدن با ویژگی های رفتاری انسان های اطرافمان ارتباط سالمی را برقرار کنیم . داشتن تعامل سالم با اطرافیانمان مستلزم شناخت صحیح و تقریبا همه جانبه ما از آنهاست . زیرا شناخت تمامی جوانب انسان ها غیرممکن است و با شناخت کلی از افراد می توانیم در جهت سازگار کردن خود با او و بالعکس گام های موثرتری را برداریم .
آگاهی از فرآیندهای شناختی شاگردان در سنین مختلف یکی از وظایف معلم است زیرا فرآیند رشد علایق شاگرد میزان انگیزه تجارب گذشته و بلوغ عاطفی از عواملی هستند که همواره در روش کار معلم در طی تدریس اثر گذارند. علاوه بر این شاگردان با صفات مطلوب و نامطلوب مانند : صداقت شهامت دروغگویی ترس و پرخاشگری از خانواده های گوناگون به مدرسه پا می گذارند.
اگر معلمی بدون شناخت شاگردان و بدون آگاهی از فرآیند رشد ذهنی و عاطفی و اجتماعی شاگردان به امر تدریس بپردازد راه به خطا رفته است زیرا فعالیت های عقلی اخلاقی و اجتماعی شاگرد تابع اراده معلم نیست بلکه تابع علایق شاگرد است .
معلم با توجه به سطح درک و فهم شاگردان باید برنامه و مواد آموزشی را به صورتی که قابل درک باشد ارائه نماید یعنی برنامه درسی و کمیت و کیفیت تکالیف را براساس مراحل رشد ذهنی و توانایی های مختلف سنی تعیین نماید. بنابراین او به مدد روشهای سالم می تواند بازده کار دانش آموزان را افزایش دهد و حتی در رشد معنوی دانش آموزان بدون وارد کردن خدشه به آن تاثیر بگذارد. معلم با فراهم نمودن فرصت های یادگیری به دانش آموز این امکان را می دهد که دانش خود را بسازد و از آموزش مستقیم بکاهد و در پی ایجاد موقعیت مطلوب یادگیری باشد.
معلمان به نظامی می اندیشند که در آن نظام علایق و نیازهای دانش آموزان محور فعالیت های آموزشی قرار گیرد و با خلاقیت و ابتکار معلم در امر تدریس به پرورش تفکر و رشد همه جانبه دانش آموزان برسیم و یادگیری به محفوظات ختم نگردد و از حضور در مدرسه و فعالیت در آنجا احساس لذت کنند.
ساختار نظام آموزشی هر جامعه اعم از دیدگاهها برنامه ها و آیین نامه ها می تواند به نوعی در روش تدریس معلم تاثیرگذار باشد آیین نامه های انعطاف ناپذیر برخی تصمیم گیری های غیرتخصصی عدم توجه به نظام آموزشی که مطابق با نیازهای شاگرد و جامعه باشد عدم ارزشیابی اصولی و دلایلی از ین دست در فعالیت مدارس و در نهایت تدریس معلم تاثیرگذار می باشد و ما به افقی می اندیشیم که نظامی با این ویژگی ها ما را در خدمت گذاری کمک شایانی خواهد نمود تا به تربیت نسلی متفکر جهت رسیدن به اهداف غایی که رسیدن به اقتدار جهانی است نایل شویم .

تهیه کننده : مریم پروین پی